Verenigd Koninkrijk stelt verbod op verbrandingsmotoren uit

De energietransitie blijft voor problemen en ergernis zorgen. Nu heeft het Verenigd Koninkrijk besloten om het verbod op de verkoop van nieuwe benzine- en dieselauto’s met vijf jaar uit te stellen tot 2035. Maar daarmee is niet iedereen tevreden.

Gepubliceerd op 25 september 2023
Leestijd : 2 min

Deel

Verenigd Koninkrijk stelt verbod op verbrandingsmotoren uit

De Europese Unie heeft vastgesteld dat de verkoop van auto’s met verbrandingsmotoren vanaf 2035 wordt beëindigd. Het Verenigd Koninkrijk hield er echter een aparte koers op na met een eerdere deadline in 2030. Maar die datum wordt nu alweer bijgesteld “om die overgang soepeler te maken en zowel de consumenten als de laadinfrastructuur meer tijd te geven voor deze belangrijke verandering”, meldde de Britse premier Rishi Sunak.

Het verbod op de verkoop van auto met verbrandingsmotoren over het Kanaal treedt nu pas in 2035 in werking, 5 jaar later dan gepland. Dus net op hetzelfde moment als in de rest van de Europese Unie. Daarmee wil Sunak ook de eigen auto-industrie versterken, zodat die “niet afhankelijk wordt van zwaar gesubsidieerde koolstofarme importen uit China”.

Dat lijkt een reactie op de aantijgingen van de voorzitter van de Europese Commissie, Ursula von der Leyen, dat de wereldmarkt wordt overspoeld met goedkope Chinese auto’s die zwaar gesubsidieerd worden door de overheid.

LEZ00-1

Advertentie – lees hieronder verder

Verschillende kritiek

Toch wordt het plan van Sunak om die deadline te verschuiven niet door iedereen positief onthaald. Zo is er kritiek dat het Verenigd Koninkrijk op die manier zijn doelstellingen om alle sectoren van de Britse economie tegen 2050 te decarboniseren niet zal halen.

De premier spreekt dit tegen en stelt dat “zijn land zijn aanpak hiermee beter afstemt op landen als Duitsland, Italië, Frankrijk, Spanje, Zweden, Australië, Canada en Amerikaanse staten als Californië, New York en Massachusetts. En het bovendien nog steeds voorloopt op de rest van Amerika en landen als Nieuw-Zeeland”.

Maar daarnaast is ook de autoindustrie zelf niet tevreden met dit uitstel, omdat merken als Ford, BMW, Jaguar Land Rover en Stellantis reeds grote investeringen in de productie van elektrische voertuigen in het Verenigd Koninkrijk hebben gedaan in het vooruitzicht van de originele deadline van 2030.

Ford liet al weten niet blij te zijn met deze koerswijziging. “We hebben drie elementen nodig van de Britse regering: ambitie, toewijding en consistentie. Een versoepeling van 2030 zou deze alle drie ondermijnen. Er is vooral een beleidsfocus nodig in deze lastige tijden”, luidde het.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Alain De Jong journalist, tekstschrijver, communicatiespecialist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Economie
Dit is hoe Mercedes Tesla en de Chinese merken gaat passeren

Net zoals de andere merken heeft Mercedes het niet onder de markt. De crashende verkoop in China en de achterblijvende populariteit van de elektrische vloot maakt barsten in het Duitse huis van vertrouwen, dat traditioneel hard inzet op technologie om zich van zijn concurrenten te onderscheiden. Maar met de nieuwe CLA vecht het merk terug.

Deze week 3 min Piet Andries
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.