Op 23 september 2024 presenteerde de regering-Biden een plan om geconnecteerde voertuigen met onderdelen uit ‘risicolanden’ zoals China te verbieden. Dit zou gelden voor software vanaf 2027 en fysieke onderdelen vanaf 2030. Het gaat niet alleen over auto’s, maar ook over vrachtwagens en motorfietsen. De maatregel maakt deel uit van een breder Amerikaans beleid om kritieke infrastructuur te beveiligen tegen cyberspionage. De Amerikaanse autoriteiten vrezen dat Chinese voertuigen ‘Trojaanse paarden’ kunnen worden, waarmee hackers vanop afstand infrastructuren saboteren of gevoelige gegevens verzamelen.
Volgens experten in cyberbeveiliging is deze angst gegrond, omdat het risico op hacking van geconnecteerde voertuigen al lang bekend is. Toegegeven, gevallen van grootschalige sabotage zijn zeldzaam, maar de kwetsbaarheden van de elektronische systemen van deze voertuigen zijn zeer reëel.
Meerdere kwetsbaarheden?
Er bestaan verschillende manieren om geconnecteerde auto’s aan te vallen. Zo zijn er de modems en simkaarten waarmee voertuigen verbinding maken met netwerken en gegevens doorsturen naar servers. Deze onderdelen worden vaak gemaakt door derden, waardoor ze een ideaal doelwit vormen voor cybercriminelen. Ook bediening vanop afstand zou mogelijk zijn.
Advertentie – lees hieronder verder
Het initiatief van het Witte Huis roept wel vragen op, vooral omdat er momenteel maar weinig Chinese voertuigen op de Amerikaanse markt zijn. Maar de geopolitieke spanningen spelen duidelijk een rol. De Amerikaanse regering zou daarom een nieuwe, volledig lokale toeleveringsketen voor software en onderdelen willen opzetten. Dit kost natuurlijk tijd, wellicht veel meer dan voorzien is in het huidige plan. Bovendien wordt het een lastige opdracht om te garanderen dat geen enkele onderaannemer onderdelen gebruikt die in China geproduceerd werden.
Beter voor economie?
Naast de nationale veiligheidsoverwegingen lijkt deze beslissing ook ingegeven door economische overwegingen. Bepaalde experts denken dat deze maatregel vooral Amerikaanse fabrikanten van elektronische onderdelen moet bevoordelen, in lijn met de CHIPS and Science Act. Peking reageerde snel en hekelde protectionisme vermomd als veiligheidsmaatregelen. Met de Amerikaanse presidentsverkiezingen in het vooruitzicht, heeft deze harde opstelling tegen China ongetwijfeld ook een politieke dimensie. Hoe het ook zij, de invoering van een effectief verbod tegen 2030 geeft de Amerikaanse autoriteiten de tijd om zich te organiseren. Maar het geeft potentiële Chinese hackers of kwaadwillende bedrijven ook de tijd om hun strategieën te verfijnen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be