Elektrisch

Duitsland maakt oplaadpunten verplicht bij alle benzinestations

In Duitsland pakt bondskanselier Olaf Scholz het probleem van het netwerk van oplaadpunten voor elektrische auto’s stevig aan: hij gaat alle tankstations verplichten om ze te voorzien. Is dit de juiste oplossing?

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 19 sep. 2023 | Leestijd: 3 min

Duitsland blijft een drijvende kracht in de autosector, behalve wat elektrische auto’s betreft. Hoewel de nationale constructeurs auto’s op batterijen bouwen, heeft de regering altijd de verbrandingsmotor verdedigd, en meer bepaald synthetische brandstoffen, waarvoor de Europese autoriteiten momenteel een vrijstelling van de geleidelijke afschaffing in 2035 bestuderen.

Duitsland staat er echter steeds meer alleen voor en zal vroeg of laat massaal moeten overstappen op elektrische auto’s. Daarom heeft de Duitse bondskanselier Olaf Scholz besloten actie te ondernemen. En die is niet min: “Duitsland zal het eerste land in Europa zijn dat een wet aanneemt die exploitanten van 80% van alle benzinestations verplicht om snellaadmogelijkheden van minstens 150 kW voor elektrische auto’s aan te bieden”, verklaarde de regeringsleider.

Advertentie – lees hieronder verder

1280px-2021-08-21_Olaf_Scholz_0309

Angst voor pannes

Voor tankstations is dit een behoorlijke technische uitdaging en je kunt je afvragen of het echt nodig is. Want we weten dat de meerderheid van de gebruikers van elektrische auto’s thuis oplaadt en minder bij snelle openbare stations, die veel duurder zijn. Volgens Olaf Scholz is deze beslissing vooral noodzakelijk vanuit psychologisch oogpunt om de bekende angst voor een panne of een lege accu te verminderen.

Vreemd genoeg stelden milieuactivisten na deze aankondiging de beslissing meteen aan de kaak. Ze riepen dat hiermee “onze toekomst wordt vernietigd” terwijl ze bovenop auto’s klommen op de IAA. Olaf Scholz bekritiseerde deze demonstraties en zei dat ze anachronistisch waren, aangezien het doel was om over te schakelen op auto’s die veel minder CO2 uitstoten gedurende hun levenscyclus.

In België is een dergelijke beslissing nog niet genomen. Onze regionale overheden werken nu al hard aan de installatie van oplaadpunten, maar niet met dezelfde intensiteit. En in onze tankstations zijn de bestaande oplaadpunten het resultaat van privé-initiatieven. Dit gezegd zijnde, is het misschien niet zinloos om een wetgeving op dit gebied te voorzien. Of op zijn minst om een bepaalde dichtheid op te leggen die evenwichtig is gespreid over het hele grondgebied.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon