Onlangs besloot Tesla de prijzen van bijna al zijn modellen te verlagen. Dat is overal ter wereld het geval: de Verenigde Staten, China en Europa. Dit is de derde keer dat Tesla dit jaar zijn prijzen verlaagt. De eerste prijsverlaging was in januari (die wereldwijd werd doorgerekend, zowel in Europa als in China), daarna een tweede in maart en nu in april.
Het doel van Tesla is zijn verkoop- en productievolumes te verhogen, zelfs als dat betekent dat de marges op zijn elektrische auto’s moeten worden verlaagd.
De Amerikaanse fabrikant neemt het risico, wat begrijpelijk lijkt, omdat het de industrialisering veel beter beheerst dan veel andere fabrikanten. Op die manier hoopt Tesla de grond onder de voeten van zijn concurrenten weg te halen nu het nog kan, maar ook om zich te meten met de Chinese fabrikanten waarvan de prijzen zeer interessant zijn voor de consument.
Advertentie – lees hieronder verder
Geen premie, geen verlaging
In Frankrijk bijvoorbeeld heeft de prijsverlaging op de Model 3 de vanafprijs verlaagd van 44.990 euro naar 41.990 euro, en dus naar 36.990 euro als je er ook de ecologische bonus aftrekt. Daardoor kost de Tesla Model 3 in Frankrijk minder dan de Renault Mégane E-Tech of de Volkswagen ID.3, waardoor de kaarten op de markt voor elektrische auto’s waarschijnlijk opnieuw worden geschud.
Het minste wat we kunnen zeggen is dat de druk op de elektrische automarkt groot is. Renault heeft bijvoorbeeld geen keuze. De fabrikant heeft al besloten dat het geen extra korting zou geven op zijn Mégane E-Tech, simpelweg omdat de operationele marge van de auto voor het jaar 2022 3% bedroeg en 5,6% op groepsniveau.
Renault hoopt die voor 2023 op 6% op groepsniveau te houden. Prijzen verlagen is dus onmogelijk. Wel zal het merk proberen de schade te beperken met gunstigere kredietvoorwaarden of zelfs gratis laadpalen.
Reacties van andere merken
Het valt nog te bezien of de aandeelhouders van Tesla zullen instemmen met de daling van de marge, die naar verwachting 17% zou bereiken in 2022 en die nu is gedaald tot 11% (een cijfer dat zeer, zeer hoog blijft).
In ieder geval hebben de beurzen het manoeuvre van Musk om de volumes met +50% te verhogen niet gewaardeerd: de aandelenkoers daalde en sleurde in zijn kielzog – en nogal onterecht – andere elektrische autofabrikanten mee, zoals Renault, Volkswagen, Stellantis, enz.
Andere merken betalen de prijs voor het beleid van Musk. Zoals Ford, dat de prijs van de Mustang Mach-E met 4.500 dollar moest verlagen. En hetzelfde geldt voor Mercedes, dat ook de prijzen van zijn elektrische voertuigen in China heeft verlaagd.
Voor de Duitse constructeur komen er echter geen verdere prijsverlagingen, want zijn CEO, Ola Kallenius, wil de waarde van het merk niet opofferen op het altaar van de productievolumes.
Geen daling in België, want…
Als de prijzenoorlog wereldwijd open is, hoe zit het dan in België? Krijgen we hier prijsdalingen? Wel, met het risico automobilisten teleur te stellen, het zal niet gebeuren.
Waarom niet? Simpelweg omdat België geen bonus geeft aan particulieren voor de aankoop van een elektrische auto. In Frankrijk, Nederland en Duitsland zijn bonussen vaak gekoppeld aan een prijsplafond en tot nu toe overschreed Tesla dit plafond en kwam het dus niet in aanmerking voor deze voordelen.
De verlaging van de prijs is dus alleen bedoeld om binnen deze grenzen te passen, in het voordeel van de consument, maar (en dit is iets om over na te denken) in het nadeel van de staten, waarvan sommige waarschijnlijk hun bonusquota zullen verlagen. Deze zouden dus sneller kunnen verdwijnen…
Kortom, in België zal er niets veranderen, noch voor particulieren, noch voor bedrijven, want deze laatsten kunnen elektrische wagens tot 100% aftrekken. Dat is opnieuw uniek in de wereld en het lijkt voor Tesla voldoende om zijn doelstellingen te bereiken: de Model Y werd in de eerste helft van 2023 de derde best verkochte auto in ons land.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be