Op woensdag 8 juni 2022 hebben de leden van het Europees Parlement het besluit van de Europese Commissie bekrachtigd om de verkoop van nieuwe auto’s met verbrandingsmotor vanaf 2035 te verbieden. Een doorn in het oog van immens veel petrolheads, die nu dubbel en dik in hun koffie verslikken na het vernemen van de afspraak die zopas gemaakt werd tussen de verschillende ministers van Ecologie van de verschillende Duitse deelstaten tijdens de top over klimaat- en milieukwesties. Er werd namelijk beslist om komaf te maken aan de afwezigheid van snelheidslimieten op bepaalde delen van de Autobahn, het netwerk van Duitse autosnelwegen.
Amper twee deelstaten waren geen voorstander van de algemene invoer van maximumsnelheden: Beieren, waar Porsche, BMW en Audi gevestigd zijn, en Noordrijn-Westfalen, waar de machtshebbers hebben aangegeven dat het einde van de ‘onbeperkte’ autosnelwegen volgens hen slechts een beperkt effect op de uitstoot zou hebben. Meer protest dan dat was er echter niet.
Toen de Duitse Bondskanselier Olaf Scholz aantrad, was er aanvankelijk geen sprake van dat aan deze Duitse ‘uitzondering’ zou worden geraakt. De man heeft echter een alliantie gesloten met de groenen in zijn regering (SPD, FDP en Die Grünen) en het onderwerp is de laatste maanden en weken regelmatig ter sprake gekomen, onder andere via het Internationaal Energieagentschap dat, in de huidige context van de energiecrisis, Duitsland zelfs heeft uitgenodigd de maximumsnelheid op autosnelwegen te verlagen zodat inwoners brandstof zouden besparen.
Welke snelheidslimiet?
Advertentie – lees hieronder verder
Nu iedereen het eens lijkt te zijn over het opleggen van snelheidsbeperkingen op het gehele netwerk (de onbeperkte gedeelten zijn de afgelopen jaren al aanzienlijk ingekort), is het nog maar de vraag hoe snel je maximaal zal mogen rijden op de Duitse Autobahn? De groenen zijn duidelijk voorstander van max. 120 km/u, omdat dit volgens hun berekeningen 2,6 miljoen ton CO2 zou besparen, tegenover “slechts” 1,9 miljoen ton bij een snelheid van 130 km/u.
Wat de regering uiteindelijk zal beslissen, is nog niet geweten, maar de kans is groot dat de 120 km/u-limiet het zal halen aangezien deze maximumsnelheid al op grote schaal wordt toegepast. De hamvraag is echter hoe de Duitse bevolking gaat reageren. Misschien helemaal niet of amper, want met de opkomst van de elektrische auto is snel rijden helemaal niet meer zo interessant. Veel van die voertuigen zijn trouwens al beperkt op 180 km/u, zoals bijvoorbeeld de Mercedes EQC.
Gedaan met biobrandstoffen
De top van milieuministers heeft overigens niet alleen een besluit genomen over de onbestaande maximumsnelheid op bepaalde autosnelwegen. De vergadering resulteerde ook in een akkoord om het gebruik van biobrandstoffen uit gekweekte planten stop te zetten, zoals de federale minister van Milieu, Steffi Lemke (Groenen), officieel heeft aangekondigd. Deze beslissing volgt uiteraard op de huidige spanningen in de landbouwwereld en anticipeert op toekomstige prijsstijgingen en risico’s van voedseltekorten. De productie van E85 zal daarom aan banden worden gelegd, evenals de additieven in petroleumbrandstoffen. Tijden veranderen…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be