Synthetische brandstoffen kunnen niet koolstofneutraal zijn

Europa overweegt momenteel om het gebruik van synthetische brandstoffen toe te laten, maar eist dan wel dat ze klimaatneutraal zijn. Koolstofneutraliteit lijkt echter onhaalbaar, zelfs als de productie volledig met hernieuwbare energiebronnen gebeurt.

Gepubliceerd op 27 september 2023
Leestijd : 2 min

Deel

Synthetische brandstoffen kunnen niet koolstofneutraal zijn

Binnen de Europese instellingen wordt volop gesproken over synthetische brandstoffen. Ter herinnering: Europa moet binnenkort beslissen over de voorwaarden voor het gebruik van e-fuels na 2035, nadat Duitsland gevraagd had om de verkoop van nieuwe auto’s met verbrandingsmotor te verlengen tot na 1 januari 2035. Auto’s met verbrandingsmotor die op koolstofneutrale brandstoffen rijden, zouden niet langer beschouwd worden als vervuilend.

Als we Reuters mogen geloven, wordt aan een wetsontwerp gewerkt dat uiteraard strenge voorwaarden stelt aan synthetische brandstoffen. Ze mogen alleen nog gebruikt worden als ze koolstofneutraal zijn (geproduceerd uit hernieuwbare energiebronnen) en tijdens het productieproces moet koolstof uit de lucht gehaald worden, zodat de uitstoot van e-fuels in verbrandingsmotoren uiteindelijk volledig gecompenseerd wordt.

iStock-518358406

Onmogelijk om volledig te compenseren

Tot nu toe waren de regels voor CO2-compensatie niet extreem streng en hoefde een brandstof die als CO2-neutraal werd beschouwd maar 70 procent van zijn uitstoot te compenseren. Nu wil Europa strenger zijn op dit punt en 100 procent compensatie eisen. Het probleem is dat dit simpelweg onmogelijk is.

Advertentie – lees hieronder verder

De industriële groep eFuel Alliance heeft aangegeven dat het wetsontwerp (dat door de Europese autoriteiten bevestigd noch ontkend wordt) rekening wil houden met koolstofemissies in de hele waardeketen van het productgebruik, dus ook tijdens de productiefase. Ralf Diemer, CEO van de eFuel Alliance groep, geeft in een persbericht echter aan dat “een emissiereductie van 100 procent praktisch onmogelijk is”.

porsche-copie

De resterende 30 procent koolstofvoetafdruk is te wijten aan de productie van windturbines en zonnepanelen, de elektrolysers die gebruikt worden om de brandstoffen te produceren en het transport van de brandstoffen en leveringen in de zogenaamde ‘last mile’. Kortom, geloven dat synthetische brandstoffen uit hernieuwbare energie echt koolstofneutraal zijn, is een pure illusie.

Het valt nog te bezien hoe Europa reageert en of de beperkingen in het document zo streng blijven. Er staat ook in dat manipulatie van cijfers niet getolereerd wordt. Constructeurs moeten hun inspanningen sterk opvoeren om de resterende 30 procent emissies weg te werken, wat ongetwijfeld opnieuw grote investeringen zal vergen. Je kunt je afvragen of de aanpak van Europa niet opzettelijk bedoeld is om synthetische brandstoffen overbodig te maken… In de politiek is alles mogelijk.

Op zoek naar een wagen? Zoek, vind en koop uw volgende auto op Gocar.be !

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Lees meer over
Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Belastingen
Brandstoffen: Europa maakt benzine en diesel duurder vanaf 2027

Vanaf 2027 zullen Europese automobilisten de prijs van een volle tank brandstof zien stijgen door een nieuwe CO2-belasting opgelegd door de Europese Unie. Dit quotasysteem, bekend als ETS2, moet het gebruik van voertuigen met verbrandingsmotoren ontmoedigen door automobilisten in de portemonnee te raken.

14 oktober 2024 3 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.