Sinds de zomer van 2022 worden alle dieselwagens met Euro 5– en Euro 6-norm in Vlaanderen onderworpen aan een nieuwe, strengere roetfiltertest bij de technische keuring. Auto’s die meer dan een miljoen deeltjes per kubieke centimeter uitstoten, worden automatisch afgekeurd. Begin 2022 waren al meer dan 33.000 auto’s geweigerd.
Vandaag zijn het er nog meer. Volgens de VRT, dat gegevens kreeg van sectorfederatie GOCA, is 12 procent van deze categorie dieselwagens afgekeurd. Dat zijn er dus veel. Verrassend genoeg rijden deze auto’s nog altijd in het verkeer, ondanks het doel om ze te elimineren voor een betere volksgezondheid en minder luchtvervuiling.
Overgangsregeling
Wanneer de roetfilter niet goed werkt, zouden de betrokken eigenaars een rode kaart moeten krijgen. Dit betekent dat ze de filter moeten vervangen, wat meer dan 1.000 euro kost. Niet iedereen kan zich dat zomaar veroorloven.
Advertentie – lees hieronder verder
Om sociale ongelijkheid te vermijden, heeft Vlaanderen een overgangsregeling ingevoerd die loopt tot 1 december 2023. Hierdoor krijgen auto’s die de test niet doorstaan een voorlopige groene kaart.
Positief is dat dit een zachte aanpak is, maar dit heeft ook tot gevolg dat veel auto’s die verboden zouden moeten worden toch nog op de weg rijden en (te) veel vervuilen. Het signaal van de autoriteiten is dus enigszins tegenstrijdig.
Het ligt voor de hand dat automobilisten met zulke vervuilende auto’s nog niet onmiddellijk naar de garage gaan of (gezien de conjunctuur) hun auto inruilen voor een recenter exemplaar dat wel voldoet. De kern van het probleem blijft natuurlijk dat vooral de minder kapitaalkrachtige automobilisten de prijs betalen voor de vergroening van het wagenpark die de politiek oplegt. Maar leg dat maar eens uit aan de overheid…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be