De autokeuring is al meerdere jaren een regionale bevoegdheid. Vlaanderen besliste onlangs dat auto’s ouder dan vier jaar met minder dan 160.000 km op de teller slechts om de twee jaar naar de keuring moeten in plaats van jaarlijks. Deze maatregel is nodig omdat de keuringscentra overbelast zijn en het nog altijd moeilijk is om een afspraak vast te leggen, ondanks de geleverde inspanningen.
Door deze maatregel moeten meer dan 500.000 auto’s per jaar niet meer naar de keuring. Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) denkt dat dit de verkeersveiligheid niet zal schaden, maar haar Waalse collega Valérie De Bue (MR) weigert deze regel in het zuiden van het land in te voeren.
Andere nieuwe regels
Het spreiden van de bezoeken in de tijd is echter niet de enige verandering in de regels voor de autokeuring in Vlaanderen. Vanaf 2025 hoeven automobilisten die een rode kaart hebben gekregen hun auto niet meer terug aan te bieden bij het keuringscentrum na de herstelling. De garage die de herstelling uitvoert, kan ook een groene kaart afleveren. Tegelijk kunnen keuringscentra bepaalde gebreken meteen ter plaatse herstellen tijdens het bezoek. Een revolutie.
Advertentie – lees hieronder verder
De doelstelling van Lydia Peeters blijft dezelfde: “De wachtrijen in de keuringscentra moeten verdwijnen en de gebruiksvriendelijkheid moet verbeteren”, zegt de Vlaamse minister. Deze maatregelen moeten de wachtrijen verminderen, maar ook tijd en uiteindelijk geld besparen.
Welke problemen?
Natuurlijk wordt niet alles zomaar toegelaten. Volgens HLN, dat de minister interviewde, is het de bedoeling om te focussen op “herkeuringen die het mogelijk maken om de capaciteit van de keuringscentra zo veel mogelijk verhogen en die zo veel mogelijk door herstellers uitgevoerd kunnen worden”. Ter verduidelijking: dit zijn kleine gebreken die aan de garages toevertrouwd worden. Denk hierbij aan defecten aan ruitenwissers, banden, spiegels, kapotte ruiten of lichten, maar ook problemen met roetfilters. Volgens Lydia Peeters zijn deze kleine problemen goed voor 600.000 afkeuringen per jaar. De keuringscentra zullen zelf ook zeer kleine herstellingen kunnen uitvoeren, bijvoorbeeld wanneer een lampje kapotgaat tijdens de keuring.
Niet alle garagisten komen in aanmerking om groene kaarten voor de keuring te geven. Kandidaten zullen moeten aantonen dat ze over de juiste apparatuur en vaardigheden beschikken om het werk uit te voeren. Ze moeten dezelfde vaardigheden hebben als de technische inspecteurs in de keuringscentra. En de minister waarschuwt dat opleidingen, examens en updates verplicht zullen zijn. De oplossing via de garage is trouwens optioneel, wat betekent dat je als automobilist ook nog altijd je auto kunt laten nakijken in een keuringscentrum.
300.000 auto’s per jaar
Het kabinet van de minister van Mobiliteit verwacht dat wanneer de maatregel volledig ingevoerd is, 300.000 voertuigen per jaar rechtstreeks door garages verwerkt kunnen worden. Samen met de 500.000 auto’s waarvoor de technische keuring uitgesteld wordt tot twee jaar, betekent dit in totaal ongeveer 800.000 auto’s per jaar die niet meer langs de keuringscentra passeren. In theorie moet dit volstaan om de wachtrijen weg te werken.
Natuurlijk rijst de vraag of dit systeem kan leiden tot fraude. En ook hier zegt Lydia Peeters aan alles gedacht te hebben. Om misbruik te voorkomen, kunnen herstellingen en herkeuringen niet door dezelfde persoon uitgevoerd worden. Dit betekent dat de inspecteur onafhankelijkheid en misschien zelfs ontslagbescherming moet genieten, net zoals vakbondsleden of zwangere vrouwen. Garages moeten hun werk ook rapporteren in het Car-Pass-systeem, zodat herstellingen gegarandeerd kunnen worden.
Het systeem staat de garagist ook toe om kosten aan te rekenen voor de herkeuring, maar nooit meer dan 15,40 euro, de prijs van een herkeuring in een keuringscentrum. Het valt nog te bezien of dit zal werken. In Nederland is dit al het geval en levert het geen problemen op.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be