Hoe vecht je tegen vermoeidheid achter het stuur?

Vermoeidheid achter het stuur blijft een van de belangrijkste oorzaken van ongevallen en doden op onze wegen. Hoe kun je het voorkomen?

Gepubliceerd op 4 maart 2023
Leestijd : 3 min

Deel

Hoe vecht je tegen vermoeidheid achter het stuur?

Vermoeidheid achter het stuur is een verraderlijk probleem dat veel verkeersongevallen veroorzaakt, waarvan een groot deel met dodelijke afloop. Volgens het verkeersveiligheidsinstituut VIAS is bij 15 procent van de ongevallen met gewonden of doden een slaperige bestuurder betrokken. Dit komt neer op meer dan 5.000 letselongevallen per jaar en is zelfs de belangrijkste doodsoorzaak op snelwegen.

Bestuurders kunnen hun vermoeidheid vaak moeilijk inschatten en zijn zich dus weinig bewust van de mogelijke gevolgen. Wat kunnen we dan doen? In de eerste plaats is het belangrijk om de vermoeidheidstoestand en de waarschuwingssignalen (of hypovigilantie) van een gevaarlijke situatie te herkennen.

Prikkelende ogen en gegeeuw

De signalen liggen nochtans voor de hand: prikkelende ogen, geeuwen, een zwaar hoofd, een stijve nek, rugpijn of een verstarde blik zijn allemaal tekenen van vermoeidheid. Een ander typisch fenomeen is de behoefte om te bewegen in de auto en voortdurend van positie te veranderen. Tot zover de vermoeidheid.

De tekenen van slaperigheid zijn vergelijkbaar, maar in dit geval leidt het tot periodes van microslaap die vaak minder dan vier seconden duren. Dat is uiteraard een enorme tijdspanne, want in die tijd kan een ongeval gebeuren. Naar schatting wordt het risico op een ongeval binnen dertig minuten na het begin van de slaperigheid drie tot vier keer zo groot. Onder deze omstandigheden neemt de reactietijd toe en kan het voor de bestuurder moeilijk worden om zijn of haar traject te volgen.

Advertentie – lees hieronder verder

Hoe vermoeidheid en slaperigheid voorkomen?

Eerst en vooral moet je uiteraard uitgerust vertrekken – na een goede nachtrust dus – en vermijden dat je op een ongewoon tijdstip moet opstaan. Het spreekt voor zich dat vertrekken na een drukke werkdag sterk afgeraden wordt. Je beseft het misschien niet, maar rijden na 17 uur staat gelijk aan rijden met een alcoholpromillage van 0,5 g/l. Verrassend, maar het zegt veel over onze alertheid. Ook andere momenten vermijd je beter omdat de risico’s groter zijn. Dit is het geval tussen 13 en 16 uur, maar ook tussen 3 en 5 uur ‘s ochtends.

fatigue-volant

Gezond en licht eten is nog een manier om vermoeidheid en slaperigheid achter het stuur te beperken, net als medicatie vermijden. Is die toch nodig, controleer dan de bijsluiter op mogelijke effecten op vermoeidheid.

Neem pauzes

We kunnen het niet genoeg herhalen: neem pauzes onderweg. Volgens Vinci Autoroutes Foundation zijn de statistieken alarmerend. 20 procent van de lange ritten wordt zonder pauze afgelegd, terwijl 55 procent van de pauzes nog geen twintig minuten duurt. De regel is nochtans om elke twee uur gedurende 15 tot 20 minuten te stoppen. Even bewegen en de gedachten verzetten, is een goede manier om de vermoeidheid uit te stellen.

Natuurlijk vervangt frisse lucht een dutje niet. Rusten kan op korte tijd de risico’s aanzienlijk verminderen. Vaak is tien minuten al genoeg om te herstellen. Het spreekt voor zich dat de aanwezigheid van een passagier de waakzaamheid van de bestuurder verhoogt. Vermijd ten slotte dat je sneller begint te rijden wanneer je moe bent. Misschien denk je zo vroeger aan te komen of de alertheid te verhogen. Niets is minder waar, want zo moet je meer informatie tegelijk verwerken en dat versterkt juist de vermoeidheid. Wel is gebleken dat luisteren naar je favoriete muziek of podcasts de alertheid verhoogt.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Boetes
Misbruiken lokale overheden trajectcontroles om geld te verdienen?

De wildgroei van trajectcontroles – vooral in Vlaanderen – wordt vaak voorgesteld als een maatregel voor de verkeersveiligheid. Maar vooral de schatkist van de gemeentes lijkt ervan te profiteren, want zij kunnen administratieve boetes opleggen voor kleine overtredingen. Vlaanderen wil dit controleren en ervoor zorgen dat lokale overheden geen misbruik maken van de situatie. Zal het huidige repressieve beleid veranderen?

Tot 06:00 3 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.