Tegen 2023 zal in de buurt van scholen een nieuwe wegmarkering te zien zijn. Het gaat telkens om een reeks gekleurde vierkanten die rechtstreeks op het wegdek worden aangebracht over een afstand van enkele tientallen meters vóór de oversteekplaats voor voetgangers in de buurt van de schoolpoorten.
Dit initiatief kwam er op verzoek van de Waalse minister van Verkeersveiligheid, Valérie De Bue (MR). Voor haar komt het erop aan de markeringen te standaardiseren en de automobilisten er voortdurend aan te herinneren dat ze in een 30 km/u-zone rijden waardoor ze de snelheidslimiet nauwgezet zullen respecteren.
64% meer ongevallen dan 10 jaar geleden!
Hoewel de maximumsnelheid zeer laag is, zijn 30 km/u-zones paradoxaal genoeg nog steeds zones waar veel ongevallen gebeuren. Alleen al in België vielen in 2019, 3.093 letselongevallen te betreuren, wat neerkomt op 8 incidenten per dag. Wallonië telde 300 dergelijke ongevallen, wat minder is dan in andere gewesten. Dit is logisch, omdat het zuiden van het land minder verstedelijkt is en minder 30 km/u-zones telt, geeft het VIAS-instituut aan.
Advertentie – lees hieronder verder
Dit aantal ongevallen lijkt zorgwekkend, want op autosnelwegen werden in 2019 “slechts” 2.378 van dergelijke incidenten (met gewonden) geteld en dat is bijna 25% minder is dan in de zones 30.
Zijn deze zones met lage snelheid dan gevaarlijker? Toch niet, want de ongevallen die op snelwegen gebeuren, zijn veel ernstiger. In feite wordt 4,4% van de ongevallen op autosnelwegen beschouwd als ernstig voor personen, tegenover 1,1% in zone 50 en 0,5% in zone 30. De autoriteiten geven verder aan dat het lagere aantal ongevallen dat als ernstig (of met letsel) wordt beschouwd op onze autosnelwegen, ook te danken is aan de hoge veiligheidsgaard op onze snelwegen. De vangrails en de vrije ruimten bieden personen die betrokken waren bij een ongeval bijkomende bescherming.
Link tussen snelheid en kwetsbare weggebruiker
Volgens VIAS bestaat er een rechtstreeks verband tussen de snelheid en de ernst van een ongeval waarbij een zogenaamde “zwakke” weggebruiker (voetganger, fietser, enz.) betrokken is. Hoe hoger de impactsnelheid bij deze gebruikers, hoe groter het risico op dodelijke letsels.
Door de databanken van de DIV en de ongevallenbanken met elkaar te kruisen, stellen we vast dat het risico om te overlijden in een zone 50 vier keer hoger is dan in een zone 30. Voor een plaats waar 90 km/u mag worden gereden is dit risico zelfs 30 keer groter. Er zit weldegelijk logica in en daarom is een zone 30 dus minder dodelijk dan de andere.
De verschillende overheden willen nog meer zones 30 invoeren, maar met een ander type signalisatie om het aantal ongevallen met lichamelijk letsel te verminderen. In 2011 werden 1.883 ongevallen gemeld in 30 km/u-zones. Met een “score” van 3.093 vandaag noteren we een stijging met 64%. Die kan zowel worden toegeschreven aan de toename van het aantal zones 30 als aan de aanzienlijke groei van het wegverkeer gedurende de voorbije 10 jaar.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be