Porsche-rijders het minst betrokken bij ongevallen

Vaak is er een groot verschil tussen perceptie en realiteit. Dat blijkt ook uit de recente ongevalstatistieken die leren dat Porsches het minst bij ongevallen betrokken zijn, terwijl Smarts het vaakst crashen. Natuurlijk zijn ook hier enkele nuances aangewezen.

Gepubliceerd op 19 oktober 2022
Leestijd : 3 min

Deel

Porsche-rijders het minst betrokken bij ongevallen

Het is een these die al vaak naar voor kwam: bepaalt het automerk of zelfs de kleur van je auto het risico op een ongeval? De ongevalstatistieken van de verzekeringsmaatschappijen gaven al meermaals een tendens aan, waarbij bleek dat merken met sportieve en prestatiegerichte modellen meer bij ongevallen betrokken waren dan andere. Ook voor een rode koetswerkkleur zou er een correlatie zijn met de kans op een ongeval.

Porsche het veiligst

Is dat correct of complete onzin? De realiteit is dat de bestuurder natuurlijk de bepalende factor is. Wie als een waanzinnige in een razendsnelle rode Ferrari over de openbare weg scheurt, verhoogt natuurlijk zélf zijn kansen op een ongeval aanzienlijk, los van de koetswerklak of het wagenmerk. Hetzelfde geldt voor BMW’s, die zoals geweten erg populair zijn bij iets jongere en sportief ingestelde bestuurders en dus iets vaker in de vernieling gaan.

Dat veronderstellen we althans, maar recente ongevalstatistieken van VIAS geven verrassende nieuwe inzichten. Daaruit blijkt dat een Porsche de veiligste auto is, in de zin dat dit merk het minst vaak in een ongeval betrokken was: 2,3 ongevallen per 1.000 bestuurders. Volvo staat op de tweede plaats met 3,7 ongevallen per 1.000 bestuurders.

Advertentie – lees hieronder verder

Nuance door jonge bestuurders

smart_crash

Aan de andere kant van het spectrum vinden we Smart terug met maar liefst 6,7 ongevallen per 1.000 bestuurders. Kort gevolgd door Seat met 6,2 ongevallen per 1.000 bestuurders. Dat betekent dat je in deze bescheidenere automerken bijna drie keer meer kans hebt op een ongeval. Ook hier is enige nuance en achtergrondinformatie aangewezen om dit fenomeen correct te plaatsen.

“Je kan hieruit inderdaad niet zomaar concluderen dat het ene merk veel gevaarlijker is dan het andere”, licht Stef Willems van Vias Institute toe. “We zien in de statistieken wel dat bepaalde merken vaker betrokken zijn bij ongevallen dan andere. Maar dat is vooral te verklaren doordat bepaalde types goedkopere wagens vaker gebruikt worden door jonge bestuurders, dikwijls als hun eerste auto. En jongeren hebben nu eenmaal een verhoogd risico op een ongeval: ze zijn nog wat onstuimig en hebben nog niet zo veel ervaring. Tegelijk worden de premium merken vooral gekocht door iets oudere bestuurders, die wellicht iets bedachtzamer in het verkeer rijden. Bovendien hebben de duurdere wagens ook uitgebreidere veiligheidssystemen, wat de rijveiligheid natuurlijk ook bevordert.”

Rode kleur is niet gevaarlijker

no_crashporsche

Dat de kleur van een auto een cruciale factor zou zijn voor het aantal verkeersongevallen – omdat bijvoorbeeld rode lak agressie in het verkeer opwekt – waait Stef Willems ook pertinent weg: “Hiervoor bestaan zeker geen wetenschappelijke bewijzen, het zijn enkel indrukken en fabeltjes. Verschillende onderzoeken spreken elkaar zelfs volledig tegen op dit vlak. De cijfers leren ons dat het aantal ongevallen met rode of witte auto’s ongeveer gelijk uitvalt.”

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Alain De Jong journalist, tekstschrijver, communicatiespecialist

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Porsche voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Boetes
Misbruiken lokale overheden trajectcontroles om geld te verdienen?

De wildgroei van trajectcontroles – vooral in Vlaanderen – wordt vaak voorgesteld als een maatregel voor de verkeersveiligheid. Maar vooral de schatkist van de gemeentes lijkt ervan te profiteren, want zij kunnen administratieve boetes opleggen voor kleine overtredingen. Vlaanderen wil dit controleren en ervoor zorgen dat lokale overheden geen misbruik maken van de situatie. Zal het huidige repressieve beleid veranderen?

Tot 06:00 3 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.