Het VIAS-instituut analyseerde de statistieken van verkeersongevallen tussen 2015 en 2023, en het blijkt dat sommige bestuurders zeer regelmatig betrokken zijn bij een ongeval, soms zeer ernstig. De “prijs” gaat in ieder geval naar een fietser – wiens identiteit uiteraard geheim blijft – die in 9 jaar tijd 11 ongevallen met lichamelijke schade heeft gehad. Negen van deze ongevallen gebeurden in West-Vlaanderen en twee in Henegouwen. VIAS telde alle ongevallen van deze persoon bij elkaar op, maar er zullen er waarschijnlijk nog andere zijn die niet zijn gemeld…
Ook automobilisten
VIAS voerde dezelfde analyse uit voor automobilisten. En de minst bekwame bestuurder heeft 8 ongevallen in 9 jaar gehad. Een andere had er 7, terwijl twee andere bestuurders er 6 hadden op die 9 jaar tijd. Als we verder kijken, hadden 14 automobilisten 5 ongevallen met lichamelijke schade en 82 hadden er 4. Deze cijfers roepen vragen op bij VIAS, dat in een interview met Sud Info aangaf dat deze bestuurders duidelijk niet in staat zijn om correct te rijden. Ze nemen te veel risico’s, wat slecht kan aflopen.
Het hoogste aantal ongevallen voor motorrijders is 4, wat ook de “score” is van 6 vrachtwagenchauffeurs en een bestelwagenbestuurder. De meest ongelukkige voetganger werd 4 keer aangereden. In totaal geeft VIAS aan dat 6,7% van de bestuurders die tussen 2015 en 2023 bij een ongeval met lichamelijke letsel betrokken waren, in diezelfde periode minstens één ander ongeval hadden, en soms zelfs drie of vier. Dit percentage baart zorgen, maar het is moeilik om conclusies te trekken over de rijvaardigheid van bestuurders op basis van deze cijfers. Deze gegevens houden immers geen rekening met het aantal gereden kilometers. Bovendien houden de gegevens geen rekening met de verantwoordelijke van het ongeval, waardoor we niet weten of de bestuurder schuldig was of niet. Want het is daadwerkelijk wel mogelijk om gewoon pech te hebben en meerdere keren in hetzelfde jaar aangereden te worden.
Advertentie – lees hieronder verder
Een man? Meer risico!
Vanaf drie of vier opeenvolgende ongevallen mag men zich echter wel vragen beginnen stellen over de rijstijl van de automobilist. Verschillende studies leggen bovendien een verband tussen agressief rijden en een 50% verhoogd risico op een ongeval.
De statistieken tonen aan dat opeenvolgende of regelmatige ongevallen veel vaker voorkomen bij mannen (7,9%) dan bij vrouwen (4,5%). Dit bewijst nogmaals dat mannen veel vaker afgeleid zijn achter het stuur, agressiever zijn op de weg, sneller rijden en vaker onder invloed van alcohol rijden.
Helaas zijn jongeren tussen 16 en 26 jaar ook oververtegenwoordigd bij ernstige ongevallen (8%). Toch legt VIAS ook uit dat de opleiding van bestuurders aanzienlijk is verbeterd, terwijl de straffen de afgelopen jaren zwaarder zijn geworden. VIAS pleit voor een nultolerantie bij jongeren, voor alcohol, maar ook voor het gebruik van de mobiele telefoon achter het stuur, wat in deze leeftijdsgroep simpelweg rampzalig is.
Te veel alcohol blijft een probleem
Hoewel het aantal herhaalde ongevallen hoog is bij nuchtere bestuurders (6,3%), is het aanzienlijk hoger bij bestuurders onder invloed van alcohol, waar het 13% bereikt. En blijkbaar lijkt dit bestuurders niet af te schrikken. VIAS meldt dat 118 bestuurders te veel hadden gedronken bij twee van hun drie laatste ongevallen. Nog erger: drie bestuurders testten positief bij al hun vier opeenvolgende ongevallen. Sommige regio’s zijn meer getroffen dan andere. Zo gebeurden 19% van deze ongevallen in de provincie Namen, wat het hoogste percentage van het land is. Er moeten zeker maatregelen worden genomen. En dat zou binnenkort kunnen gebeuren met het puntenrijbewijs, zoals wordt besproken voor de volgende regering.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be