De problemen bij de autokeuring zijn ons land ontstaan tijdens de coronaperiode. De keuringscentra moesten toen een tijdje dicht en later werd er uitsluitend op afspraak gewerkt. Deze maatregelen zorgden ervoor dat er een achterstand ontstond die achteraf moest worden ingelopen. Maar daarna liep het eigenlijk nooit meer vlot.
Wie een afspraak wil maken, kan vaak pas enkele weken later terecht bij de keuring, waardoor soms het schouwingsbewijs al verlopen is. Intussen kan je je op sommige plaatsen ook weer aanmelden zonder afspraak, met alle risico’s van dien. Zo duiken er steeds meer klachten op van mensen die enkele uren in de wachtrij moeten staan, maar geen andere keuze hebben omdat hun wagen dringend gekeurd moet worden en ze daarvoor speciaal een dag vrijaf op hun werk hebben genomen.
Nieuwe bezoekerspiek
De voorbije dagen lijkt er weer zo’n bezoekerspiek te zijn ontstaan bij de autokeuringscentra. Verschillende media melden wachttijden die zelfs tot zes uur oplopen! Logisch dat de mensen ontevreden zijn en eisen dat het systeem wordt aangepast en verbeterd, want dit is ondoenbaar.
Advertentie – lees hieronder verder
Bij de autokeuringscentra kaatst men echter de bal terug en wijst men erop dat de uitnodiging voor de keuring nu ruim twee maand voor de vervaldatum wordt verstuurd en de eigenaars dus zeker voldoende tijd hebben om een afspraak in te plannen. Wie toch op het laatste moment beslist om zonder afspraak naar de keuring te komen, moet het mogelijke wachten er dan maar bijnemen als het dan juist een drukke dag is.
Doorlichting na klachten
Deze klachten zijn niet nieuw. In februari besliste Vlaams mobiliteitsminister Lydia Peeters (Open Vld) al de autokeuringscentra door te lichten na een recordaantal klachten in 2022. Vaak gingen die klachten over het lange wachten, geen uitleg over defecten, te streng, te duur, enz.
Daarbij werd ook het feitelijke monopolie gehekeld van de autokeuringen in Vlaanderen die al bijna 100 jaar lang door dezelfde zes private bedrijven worden uitgevoerd. Zij bepalen in de praktijk de werking van het hele proces van ons wagenpark, waarbij jaarlijks ruim 3 miljoen keuringen van voertuigen worden uitgevoerd in de 43 stations in Vlaanderen.
Jaarlijkse keuring verplicht
Na het vierde jaar dat een wagen is ingeschreven, moet hij jaarlijks gekeurd worden. Het concept van de periodieke technische keuring van voertuigen is bepaald in een Europese richtlijn, die door de lidstaten afzonderlijk wordt toegepast. In België is de autokeuring een federale bevoegdheid, maar staan de gewesten in voor de uitvoering ervan. Deze keuring kan gebeuren in een vrij te kiezen keuringscentrum dat behoort tot Goca (www.gocavlaanderen.be) in Vlaanderen, tot Autosécurité (www.autosecurite.be) in Wallonië en tot Schouwingscentrum voor Auto’s (www.securiteautomobile.be) in Brussel.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be