De Wegcode probeert zo specifiek mogelijk te zijn, maar mag ook niet discriminerend zijn. Het is inderdaad bekend dat niet alle sociale klassen gelijk zijn op vlak van autorijden: jongeren nemen meer risico’s, vrouwen zijn voorzichtiger dan mannen en na een bepaalde leeftijd (maar variabel van persoon tot persoon) kunnen onze reflexen verminderen.
De wegcode blijft echter nogal vaag en stelt dat “iedere bestuurder rijbekwaam moet zijn, over de vereiste fysieke kwaliteiten en over de nodige kennis en vaardigheden moet beschikken. Hij moet voortdurend in staat zijn om alle manoeuvres uit te voeren en hij moet constant controle hebben over zijn voertuig.”
Dit betekent dat dus mensen die niet in staat zijn om te rijden, dit niet meer mogen doen. Dit kan het gevolg zijn van een ongeval, een ziekte, maar ook de leeftijd van de bestuurder. In 2018 moesten naar schatting meer dan 7.000 bestuurders opnieuw een test afleggen om hun capaciteiten te bewijzen. En uiteindelijk moesten 500 chauffeurs hun rijbewijs definitief inleveren.
Verschillende aandoeningen en een remedie
In het RTBF-programma ‘La Grande Forme’ gaf het Instituut voor Verkeersveiligheid, VIAS, aan dat verschillende fysieke oorzaken het autorijden kunnen beïnvloeden. Het gaat bijvoorbeeld om botaandoeningen (artrose, amputatie, spierziekte, enz.), een aandoening in de hersenen of het ruggenmerg (beroerte, Parkinson, Alzheimer, enz.), een afname van de gezichtsscherpte of een andere aandoening die de bewegingscontrole, perceptie, gedrag of evaluatievermogen beperkt.
Advertentie – lees hieronder verder
Als je op de hoogte bent van een van deze aandoeningen, moet je contact opnemen met een arts stelt het RTBF-programma omdat er een oplossing is. De arts kan je immers – evenals je verzekeraar of op eigen verzoek – doorsturen naar CARA, het Centrum voor Rijgeschiktheid en Voertuigaanpassing dat een van de afdelingen van VIAS is. Zoals de naam al doet vermoeden, zal CARA de capaciteiten van de bestuurder evalueren.
Dit is geen eenvoudige beoordeling van het rijden. Het is immers een multidisciplinair team (arts, psycholoog en wegexpert) dat het eindrapport zal opstellen. Men kan je vragen om te stoppen met rijden, of om de rijtijden te beperken (bijvoorbeeld in het geval van een verlies van gezichtsscherpte niet ‘s nachts te rijden) of om je voertuig aan te passen aan je mogelijkheden. We zien dus dat het systeem dus niet bestraffend, maar constructief is, omdat het gaat om het vinden van oplossingen.
De oudere bevolking zal verdubbelen
Tegen 2050 zal het aandeel ouderen verdubbelen. Dit zal zeker een probleem zijn op de weg, omdat we nog steeds twijfels hebben over de komst van de zelfrijdende auto, zelfs op dit moment. Volgens VIAS wordt een derde van de ernstige ongevallen met een automobilist ouder dan 65 jaar veroorzaakt door een medisch probleem (hartaanval, gezichtsvermogen, enz.).
Betekent dit dat autorijden binnenkort vanaf een bepaalde leeftijd verboden wordt? In België is dit nog aanstootgevend en is de gelijkheid van personen wettelijk bepaald. Toch gaat het hier ook over gezond verstand. Andere landen maken trouwens niet zoveel ophef over autorijden en ouderen.
In Nederland is het periodiek onderzoek voor bestuurders vanaf 75 jaar verplicht, net als in sommige Scandinavische landen. Daarnaast houden ouderen meer rekening met advies, in tegenstelling tot jongeren. Ze zijn daardoor beter in staat om hun gewoonten aan te passen. En aangezien voorkomen beter is dan genezen…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be