De Europese Commissie belooft al enkele maanden bekend te maken wat de toekomstige Euro 7-norm – die de huidige Euro 6d-norm moet vervangen – precies inhoudt. Sinds enkele maanden gaan de onderhandelingen tussen de Europese autoriteiten en de autofabrikanten in de goede richting. Die laatste proberen om de norm minder streng te maken.
Waarom? Simpelweg omdat de tijd dringt en de norm die beloofd was voor begin 2021 nog altijd niet vastgelegd is. Dat beperkt de tijd die nodig is om nieuwe technologie te ontwikkelen en toe te passen in nieuwe auto’s vanaf 1 januari 2025. Door deze termijn circa twee jaar in te korten, is het bijna onmogelijk geworden voor de constructeurs om te voldoen aan wat voorzien was.
Euro 7 “light”?
Alleen al daarom eist de Europese Commissie wellicht geen spectaculaire reductie van de schadelijke uitstoot van auto’s in de tekst die in principe op 9 november 2022 gepubliceerd wordt. Hoe we dat weten? Politico wist de hand te leggen op een kladversie van de toekomstige norm. En die is op zijn minst verrassend te noemen.
Advertentie – lees hieronder verder
Het wetsontwerp wil bijvoorbeeld het niveau van de CO2-emissies uit de huidige Euro 6d-norm voor personen- en bestelwagens behouden. Zeer opmerkelijk, want dat betekent dat de wetgevingen en belastingen van de uitstoot van broeikasgassen door auto’s niet aangepast kunnen worden conform het plan dat streeft naar een nuluitstoot tegen 2050. De uitstoot stagneert, wat het onmogelijk maakt voor de lidstaten om hun belasting op auto’s (en emissies in het bijzonder) te verstrengen. De sector zal immers nog weinig technologische vooruitgang boeken.
Geopolitieke omstandigheden?
Het lijkt een overwinning voor de auto-industrie, maar de echte reden voor de bocht van de Europese Commissie moet je vooral zoeken in de geopolitieke context. De Commissie was nochtans van plan om de Euro 7-norm bijzonder streng te maken.
Volgens Politico staat in de inleiding van de wettekst: “In het licht van de huidige geopolitieke en economische omstandigheden werd een laatste herziening doorgevoerd.” En door de verhoogde kosten voor grondstoffen en energie zouden te grote aanpassingen op het vlak van vervuiling leiden tot een prijsverhoging van auto’s, terwijl er nu al een extreme inflatie is. “Dat veroorzaakt een ongeziene druk op de toeleveringsketen van de autosector en problemen qua financiële haalbaarheid voor consumenten, in een algemene context van hoge inflatie”, staat ook nog in het ontwerp. De situatie is dus niet populair en zou een te grote financiële impact hebben op consumenten.
Gelukkige constructeurs?
Natuurlijk moeten we niet schijnheilig doen en verklaart de geopolitieke context niet alles. Naast de vele berichten en voorspellingen over een prijsverhoging door de Euro 7-norm, heeft de autosector ook zijn lobbyisten ingezet bij de wetgevende instanties. Carlos Tavares van Stellantis verklaarde trouwens recent dat de industrie geen nood had aan de Euro 7-norm, want die zou alleen maar de middelen voor de elektrificatie opgebruiken.
Aan de andere kant steken milieuactivisten hun ontzetting niet onder stoelen of banken. De ngo Transport & Environment vertelde bijvoorbeeld aan Politico dat de Europese Commissie na lobbywerk van de fabrikanten aan hun eisen toegaf en dat de winsten van de autobouwers prioriteit kregen boven de gezondheid van miljoenen Europeanen. Wellicht is het nog wat vroeg om een definitief oordeel te vellen over de inhoud van de Euro 7-norm. Ook moeten we nog even afwachten wat die voorschrijft op het vlak van emissies van stikstofoxiden (NOx), fijnstof of de duurzaamheid van de batterijen. Afspraak rond 9 november 2022 om alles te weten te komen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be