Wil Italië merken van Stellantis opeisen en doorverkopen aan China?

Volgens de Italiaanse pers overweegt de Italiaanse regering om enkele Italiaanse merken van Stellantis in beslag te nemen en door te verkopen aan… Chinese constructeurs. Zo wil de regering ontsnappen uit de negatieve spiraal van bezuinigingen opgelegd door Carlos Tavares.

Gepubliceerd op 16 juli 2024
Leestijd : 4 min

Partagez

Wat is er aan de hand in Italië? Het is bekend dat de fusie tussen de voormalige Fiat-Chrysler-groep en PSA moeizaam verloopt, toch vanuit het perspectief van de Italiaanse regering. De Stellantis-groep, die veertien merken samenbrengt, wordt met ijzeren hand geleid door Carlos Tavares. Om de opkomende Chinese concurrentie het hoofd te bieden, is hij aan het herstructureren en eist hij een veel hogere productiviteit van zijn verschillende productievestigingen. De Italianen zijn hier niet blij mee.

De relatie tussen Stellantis en Italië is al een hele tijd gespannen. Stellantis vraagt de beleidsmakers van het land ook om aankooppremies voor elektrische auto’s in te voeren. Die komen er waarschijnlijk niet want de schatkist is leeg. Hierdoor heeft Tavares besloten om de productie van bepaalde automodellen te verplaatsen van Italië naar Oost-Europa. Een voorbeeld is de nieuwe SUV Milano van Alfa Romeo, die intussen omgedoopt werd tot Junior omdat de Italiaanse wet het gebruik van een Italiaanse naam niet toestaat als het product niet in Italië wordt gemaakt. Nog recenter droeg de Fiat Topolino een Italiaans vlagje op de zijvleugels, hoewel hij niet in Italië gebouwd wordt. In beide gevallen moest Stellantis terugkrabbelen.

Merken doorverkopen?

Het wordt allemaal nog erger, als we de krant Il Sole 24 Ore mogen geloven. Volgens verschillende bronnen is het doel van de regering van Giorgia Meloni nu om bepaalde merken terug te krijgen die momenteel in het bezit zijn van Stellantis, maar niet gebruikt worden. Er is dus geen sprake om Fiat, Alfa Romeo, Lancia, Maserati of Abarth ter discussie te stellen, maar wel enkele merken die sinds de jaren negentig in de vergeetput beland zijn, zoals Innocenti en Autobianchi en de bijbehorende modellen A112 en Y10. Het idee? Deze merken doorverkopen aan investeerders. En dat kunnen Chinese bedrijven zijn, zolang de ontwikkeling en de productie maar op Italiaanse bodem blijven.

Advertentie – lees hieronder verder

Volgens Il Sole 24 Ore heeft de minister van Industrie de twee merken geregistreerd bij het nationale patentenbureau, met een andere grafische identiteit dan die van Stellantis. En waar rook is, is vuur. De Stellantis-groep zelf vertelde aan persagentschap Reuters dat het van dit project gehoord heeft, maar er niet van op de hoogte werd gesteld door de Italiaanse overheid.

Echt mogelijk?

Is zo’n overname echt mogelijk? Het lijkt namelijk verdacht veel op een brutale nationalisatie, zoals in een totalitaire staat. Blijkbaar wel, als we het onderzoek van Il Sole mogen geloven. Een wet die in december 2023 gestemd werd, zou een dergelijke operatie mogelijk maken. De Italiaanse rekenkamer zou de zaak momenteel onderzoeken. De wettekst bepaalt in het bijzonder dat bedrijven onder controle van de overheid overgedragen kunnen worden aan “bedrijven, inclusief buitenlandse, die van plan zijn om in Italië te investeren of in het buitenland gevestigde productieactiviteiten naar Italië over te brengen”, volgens informatie gepubliceerd door Automotive News Europe.

Als de informatie klopt, is er ongetwijfeld een juridisch steekspel aan de gang tussen de Stellantis-groep en de Italiaanse overheid. De autoriteiten hebben duidelijk hun geduld verloren en vragen Tavares om de productie van een miljoen auto’s per jaar in Italië te behouden. Tot nu toe heeft Tavares echter alleen maar meer modellen verplaatst, naar Polen of Servië (Grande Panda).

Is Italië van plan om al zijn kroonjuwelen te verkopen? Dat is niet de bedoeling. Vergeet niet dat het land zich teruggetrokken heeft uit de akkoorden van de Nieuwe Zijderoute. Deze akkoorden proberen de handelsbetrekkingen tussen Azië, Europa, Afrika en zelfs daarbuiten te verbeteren door de aanleg van havens, spoorwegen, luchthavens of industrieparken. Ze zijn door China bedacht om massaal te investeren in Europese landen die de deuren van de interne markt voor hen zouden openen. Wat moeten we hiervan denken? Simpelweg dat Italië, net als de rest van Europa, dringend nood heeft aan herindustrialisatie. Maar of dit echt de juiste weg is?

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Lees meer over
Door David Leclercq Autojournalist

Partagez

Gocar logo
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Fiat voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Automarkt
Waarom zijn de elektrische auto’s van deze Duitse fabrikant wel populair?

Het is een moeilijk jaar voor de Duitse autofabrikanten en er wordt steevast naar elektrificatie gewezen als de grote schuldige. Toch is er één merk dat tegen de stroom in vaart en goede resultaten voor de verkoop van zijn elektrische modellen optekent. Wat is het geheim?

Deze week 4 min
Gocar logo
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.