Euro NCAP (wat staat voor European New Car Assessment Program) is een internationale, onafhankelijke organisatie die gevestigd is in Brussel. Haar hoofddoel is om crashtests uit te voeren om die de passieve veiligheid van auto’s controleren. Sinds de oprichting van de organisatie zijn naar schatting negen op de tien auto’s op de Europese markt gerangschikt door Euro NCAP. In twintig jaar tijd publiceerde Euro NCAP meer dan 630 beoordelingen, vernielde het 1.800 auto’s voor het goede doel en zou het dankzij technologische vooruitgang al 78.000 levens gered hebben.
Voor alle constructeurs vormt Euro NCAP een grote uitdaging. De beoordeling van een auto (tussen 0 en 5 sterren) is cruciaal op commercieel vlak. Voor consumenten is veiligheid vandaag immers van primordiaal belang. Het bewijs werd enkele jaren geleden nog geleverd door de Chinese constructeurs die een deel van de Europese markt wilden veroveren maar met slechts één ster hun avontuur niet konden voortzetten. Idem voor de Fiat Panda, waarvan de verkoop een stevige deuk kreeg na de catastrofale test in 2018.
Nieuwe technologieën, nieuwe regels
Natuurlijk evolueren technologieën, wat Euro NCAP noopt om regelmatig de evaluatieprocessen te herzien. Het zou niet meer geloofwaardig zijn mocht de volledige markt vijf sterren halen en daarom worden de tests de komende maanden aangescherpt. Auto’s halen tegenwoordig te gemakkelijk de maximumscore. De jongste tests bevestigen dat ook: van de 50 modellen die dit jaar zijn getest, kregen er 39 vijf sterren en alle andere vier sterren.
Advertentie – lees hieronder verder
Euro NCAP-voorzitter Niels Ebbe Jacobsen kondigde aan dat de organisatie potentieel ziet om de veiligheid van auto’s de komende tien jaar verder te verbeteren, een doel dat hand in hand gaat met het Europese verkeersveiligheidsbeleid dat streeft naar nul dodelijke slachtoffers in 2050 (All for Zero in België).
In de visie van Euro NCAP voor 2030 worden vier kerndomeinen rond rijhulpsystemen prioritair bij de crashtests: veilig rijden, ongevallen voorkomen, de bescherming tijdens een ongeval en tot slot de veiligheid na een ongeval. De wijzigingen worden vanaf 2026 doorgevoerd. En dat is nog niet alles. De organisatie wil ook virtuele tests introduceren om de veiligheid van zwakke weggebruikers nog te verbeteren en moedigt systemen aan die het gedrag van de bestuurder volgen. Tegen 2030 wil Euro NCAP ook geautomatiseerde rijhulpsystemen beoordelen, net als technologie om de bestuurder te monitoren (slaperigheid, afleiding enzovoort), technologie voor snelheidsondersteuning en het risico op brand of oververhitting bij elektrische wagens.
Ook motorfietsen en scooters
Daarnaast wil Euro NCAP zich niet langer beperken tot auto’s. Dat betekent dat er ook evaluatieprogramma’s voor scooters en motorfietsen ontwikkeld worden, net als voor lichte en zware bedrijfsvoertuigen, die medeverantwoordelijk zijn voor veel ernstige of dodelijke ongevallen op de weg. Voor systemen die helpen om geassisteerd of autonoom te rijden, voert Euro NCAP het principe van straffen en beloningen in, kwestie van de fabrikanten aan te moedigen om ze standaard te monteren.
Deze initiatieven van Euro NCAP zijn lovenswaardig door de voordelen die ze wellicht opleveren voor de verkeersveiligheid. Maar deze verbeteringen zullen de consument wel financieel raken. De ontwikkelingskosten worden immers altijd doorgerekend in de prijzen van auto’s. En die worden duurder. De nieuwe technologie zal de verkoopprijzen doen stijgen, ook al valt te verwachten dat de nieuwe systemen goedkoper worden dan nu door de veralgemening – hoe meer volume, hoe lager de kosten. Dit gezegd zijnde, is er altijd een ‘overgangsperiode’ nodig waarin auto’s uit de middenklasse ongetwijfeld duurder zullen worden.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be