Als de overgang naar elektrische auto’s gunstig is voor het milieu, zal dat sociaal gezien waarschijnlijk veel minder het geval zijn. Enkele maanden geleden gaven verschillende studies aan dat de omschakeling naar elektrische auto’s nieuwe kansen zou creëren, maar dat deze onvoldoende zouden zijn om het banenverlies te compenseren dat inherent is aan de verandering van het bedrijfsmodel voor de automobielindustrie.
Volgens CLEPA, de Europese vereniging van autotoeleveranciers, zou de elektrische auto inderdaad 226.000 nieuwe banen creëren, maar dit aantal zal het verlies als gevolg van dezelfde overgang, dat wordt geschat op meer dan 500.000 banen in de komende jaren, niet dekken.
Deze analyse werd gedeeld door veel autofabrikanten. Zo gaf de voormalige CEO van Volkswagen, Herbert Diess, aan dat de overgang naar elektrische auto’s de Volkswagen-groep minstens 30.000 banen zou kosten. Hoewel er bij Volkswagen nog niets is gebeurd, is dit niet het geval bij Stellantis, waar ze zojuist hebben aangekondigd 33.500 banen in de Verenigde Staten te zullen schrappen als gevolg van de overgang naar elektrificatie in de autosector.
Per e-mail
De informatie werd onthuld door Reuters, dat een e-mail in handen kreeg die Mark Stewart, CEO van de groep voor Noord-Amerika, naar de werknemers stuurde. Hij vertelt hen dat “een herziening van de activiteiten van de groep heeft aangetoond dat we efficiënter moeten worden”, terwijl hij vervolgt “de concurrentie is hevig, en we kunnen niet alle kosten van elektrificatie op de consument afschuiven. Laat er geen misverstand over bestaan, wij willen ons stempel drukken op deze markt.
Advertentie – lees hieronder verder
Het management van Stellantis vond de oplossing om de prijzen te verlagen door het schrappen van banen! Het concern erkende snel deze feiten, maar preciseerde dat deze ontslagen in feite vrijwillige ontslagen zouden zijn met een bonus en dat het alleen zou gaan om werknemers met meer dan 15 dienstjaren. Dit gezegd zijnde, weten wij reeds dat dit slechts de eerste ontslagronde is (die 10% van het totale personeelsbestand vertegenwoordigt). Verwacht wordt dat ook de productiecentra in Canada door deze maatregelen zullen worden getroffen.
IRA heeft geen effect
De aankondiging kwam natuurlijk als een schok. Het Stellantis-concern heeft net een recordwinst aangekondigd (16,8 miljard euro). En dat is nog niet alles: ook de politiek krijgt klappen, omdat de IRA (Inflation Reduction Act) van plan is forse subsidies (369 miljard dollar) te verstrekken aan bedrijven die deelnemen aan de energietransitie.
Deze situatie roept vragen op en suggereert een nieuwe sociale slachting in de automobielsector. Stellantis is duidelijk niet de enige die dit idee van personeelsinkrimping heeft. Ook General Motors heeft aangekondigd een vrijwillige vertrekregeling te openen, maar zonder het gewenste aantal vertrekken te specificeren. Hetzelfde geldt voor GM, waar CEO Mary Bara 2 miljard dollar wil besparen op de vaste kosten, waarvan 1,5 miljard uit het vertrek van werknemers.
Ook in Europa
De schaduw van een vloedgolf van ontslagen lijkt des te duidelijker nu ook Ford is begonnen met het ontslaan van werknemers, maar eerst in Europa (3.800 banen in Duitsland en 1.100 in Spanje).
De overgang naar elektrische auto’s is nog maar net begonnen en de eerste negatieve effecten zijn al zichtbaar. En het is waarschijnlijk dat deze bezuinigingen niet alleen de fabrikanten zullen treffen. Ook de plaatselijke handel, zoals garages, zal worden getroffen, zoals blijkt uit een recente studie van Traxio, de Belgische federatie van de sector.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be