De Europese ambities voor CO2-reductie zijn duidelijk: vanaf 2035 moeten alle nieuwe auto’s die op het Oude Continent worden verkocht volledig elektrisch zijn. Hoewel de Europese Commissie enige ruimte laat voor synthetische, CO2-neutrale brandstoffen, zal dit slechts voor een beperkt aantal voertuigen gelden, en lang niet het volledige wagenpark. Luca de Meo, CEO van Renault en voorzitter van de Associatie van Europese Autoconstructeurs (ACEA), roept echter op tot realisme. In een interview met L’Express benadrukt hij dat zelfs met maximale inspanningen en een acceleratie van de overgang de industrie in 2035 niet verder zal geraken dan 50% elektrische auto’s. Een mislukking in de maak?
De Brusselse doelstellingen botsen namelijk met een complexe industriële en economische realiteit. “Zonder een radicale ommezwaai zullen we nooit 100% elektrische voertuigen halen,” aldus Luca de Meo in gesprek met de collega-journalisten.
Langzame overgang
Regionale verschillen remmen de overstap naar elektrische voertuigen flink af. Terwijl landen als Nederland bemoedigende cijfers laat optekenen, blijft Zuid-Europa achter. In Spanje is slechts 4% van de verkopen elektrisch, tegenover ruim 30% in Nederland en bijna 25% in België (maar dat zijn voornamelijk bedrijfs- of salariswagens).
Advertentie – lees hieronder verder
Deze regionale verschillen maken het lastig voor fabrikanten om een goede balans te vinden tussen de verkoop van verbrandings- en elektrische auto’s en tegelijkertijd te voldoen aan de emissieregels. Luca de Meo benadrukt dat Renault, met compacte en betaalbare modellen zoals de Renault 5, goed gepositioneerd is om aan de groeiende vraag te voldoen. Toch ontwikkelt de Europese markt zich te traag om de vereiste 15% emissiereductie in 2025 te behalen. Zonder aanpassingen aan de regelgeving van de Europese Unie riskeren fabrikanten al in 2025 zware boetes, die kunnen oplopen tot 15 miljard euro. Deze sancties zouden de toch al kwetsbare Europese autofabrikanten nog verder verzwakken. De huidige doelstellingen zijn namelijk gebaseerd op verouderde gegevens uit 2016, die geen rekening houden met de impact van de Covid-19 pandemie en de veranderde economische en industriële realiteit. De Renault-topman pleit daarom voor een flexibelere en realistischere aanpak.
Een elektrisch wagenpark van 50% in 2035?
Als er niets verandert, zal slechts de helft van het Europese autoverkoop tegen 2035 elektrisch zijn. Dat is een flinke kloof tussen de oorspronkelijke ambitie en de realiteit. De transitie is duidelijk in gang gezet, maar verloopt veel trager dan de Europese beleidsmakers hadden gehoopt.
De Meo wijst met zijn vinger naar het gebrek aan coördinatie in Europa, vooral in vergelijking met China, waar overheid en bedrijfsleven symbiotisch samenwerken om gezamenlijke doelen te bereiken. Dit verklaart waarom Beijing zijn fabrikanten volop subsidieert. Europa daarentegen wil heiliger zijn de paus en blijft vasthouden aan strikte concurrentieregels. Fout volgens De Meo, want vasthouden aan deze politiek zet ons op een achterstand ten opzichte van de rest van de wereld.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be