Sinds Covid heeft de autosector vele crises doorgemaakt: sluitingen van fabrieken, stijgende brandstofprijzen en natuurlijk de verstoringen in de toeleveringsketens voor chips of halfgeleiders die essentieel zijn voor de elektronica van onze auto’s.
De afgelopen maanden werd echter gedacht dat de zaken bijna opgelost waren met een (bijna) terugkeer naar normaal en levertijden die leken af te nemen. Maar dit alles is slechts een illusie, zoals Renate Vachenauer, hoofd inkoop bij Audi opmerkt in de Duitse krant Augsburger Allgemeine. Volgens haar zijn de problemen nog niet voorbij en zullen deze tekorten nog jaren duren vooraleer ze oplost zijn, ondanks alle plannen van de chipfabrikanten om hun productieritme te verhogen met de bouw van nieuwe fabrieken.
Een andere dynamiek?
Sinds deze tekorten (en andere die de hele industrie hebben getroffen), hebben Europese politici geprobeerd het heft in eigen handen te nemen door een deel van de halfgeleiderproductie naar hier te verplaatsen (European Chip Act). In totaal zal 42 miljard euro aan subsidies deze strategische herpositionering stimuleren. Dit om onze afhankelijkheid van Aziatische en Amerikaanse leveranciers te verminderen.
Advertentie – lees hieronder verder
Toch zal deze omschakeling niet snel gebeuren. Duitsland maakt momenteel de grote fabrikanten het hof door hen grote subsidies aan te bieden en het land is er al in geslaagd om het Amerikaanse Intel en het Taiwanese TSM aan te trekken. Maar “het gaat jaren duren en er zullen miljarden dollars moeten worden geïnvesteerd”, zei Vachenauer in het interview.
Vereenvoudigen
De moeilijkheden van de fabrikanten liggen ook in het feit dat de auto’s tegenwoordig te veel chips gebruiken: er zijn tot 8.000 verschillende modellen, een complexiteit die uiteraard niet helpt om de bottleneck te beperken. Er zal dus ook moeten worden gestreefd naar technische vereenvoudiging.
“We moeten veel hefbomen gebruiken om het aanbod van halfgeleiders te stabiliseren en ook tot op zekere hoogte uit de makelaarsmarkt te putten,” voegde Vachenauer eraan toe. Dit aanbod op de makelaarsmarkt is natuurlijk riskant, want wanneer de vraag hoog is, stijgen de prijzen en is het opnieuw de consument die de rekening betaalt. Wellicht zullen de moeilijkheden dus nog lang aanhouden. Dit betekent ook dat sommige automodellen of opties meer tijd vergen om te bouwen. De levertijden zullen daarom waarschijnlijk nog enkele jaren langer blijven.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be