In nauwelijks enkele jaren tijd is Tesla uitgegroeid tot een referentie – misschien wel dé referentie – voor elektrische auto’s. Het Amerikaanse bedrijf heeft deze reputatie opgebouwd met zijn knowhow op het vlak van batterijen en rijbereik. Bovendien heeft Tesla een uitgebreid netwerk van snelladers over de hele wereld, zodat de bestuurders van het merk ongehinderd kunnen reizen.
Na de Roadster, Model S en Model X kwam er in 2019 een kleiner model: de Model 3, de eerste stap in de democratisering van elektrische auto’s. Dankzij de Model 3 kon Tesla zijn verkoopcijfers en dus zijn omzet en marktaandeel aanzienlijk verhogen. In die mate zelfs dat de Model 3 en later de Model Y populaire modellen geworden zijn op de automarkt, inclusief de tweedehandsmarkt.
Slechte cijfers
Net als elders in Europa wordt de Model 3 ook bij ons steeds populairder op de tweedehandsmarkt. Maar misschien is deze auto toch niet zo’n goed idee voor tweedehandskopers, tenminste als we de gegevens mogen geloven die de Duitse TÜV verzamelde, een organisatie die in Duitsland technische keuringen uitvoert. Dat meldt de krant Bild.
De TÜV inspecteert nieuwe auto’s na drie jaar levensduur (tegenover vier jaar in ons land) en wijst op talloze gebreken bij de Model 3. In editie 2023 van zijn rapport onderzocht de TÜV meer dan 10,2 miljoen auto’s. Uit de verzamelde gegevens blijkt dat 14,7 procent van de Tesla Model 3’s niet door de keuring geraakte. Dit zou het hoogste percentage zijn, waarmee de Tesla 3 onderaan de lijst bengelt, op de 111de plaats. De tweede ‘probleemauto’ zou de Dacia Logan zijn, met 11,4 procent. Ter vergelijking: het marktgemiddelde bedraagt 5,7 procent. Een gigantisch verschil.
Advertentie – lees hieronder verder
Welke problemen?
De TÜV somt de problemen op die steeds terugkeren bij de Tesla Model 3, waaronder slijtage aan de ophanging – een bekend probleem dat al geleid heeft tot een terugroepactie – en slijtage aan de remmen, wat verrassend is omdat elektrische auto’s hun ‘fysieke’ remmen minder vaak gebruiken. Het probleem is eerder te wijten aan terugkerende corrosie die tot minder efficiëntie leidt en dat vormt een veiligheidsissue. Deze situatie roept natuurlijk vragen op. Vorig jaar vormde vooral de Tesla Model S het probleem tijdens de TÜV-inspecties: één op de tien modellen werd afgekeurd.
Volgens de TÜV kampen andere elektrische modellen niet met deze gebreken. De Renault Zoé stond bijvoorbeeld op de 44ste plaats in de ranglijst (5,1 procent afgekeurd, ook al verslijt de ophanging ook hier vroegtijdig). Een Volkswagen e-Golf (later vervangen door de ID.3) deed het zelfs nog beter, met slechts 2,6 procent.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be