Mobiliteit

Krijgen onze auto’s weldra een zwarte doos?

Een paar jaar geleden kwam de verplichting ter sprake om een zwarte doos in onze auto’s te monteren, een ‘verklikker’ die de verdeling van verantwoordelijkheid bij een ongeval zou kunnen vereenvoudigen. Hoe staat het met dit project?

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 30 mrt. 2022 | Leestijd: 4 min

Het dramatische ongeval in Strépy-Bracquegnies, waarbij 6 mensen in vreselijke omstandigheden om het leven kwamen, blijft het politieke debat beheersen. Het is duidelijk dat de overheid niet van plan is om dit feit zomaar te vergeten, maar het integendeel als voorbeeld wil gebruiken om de verkeersveiligheidsmaatregelen te verstrengen.

Het doel is uiteraard om de bestuurders bewuster te maken van de gevaren op de weg, maar ook om de repressie te vergroten, met name tegen recidivisten of wie de weg beschouwt als een speelterrein. We hadden het al over het rijbewijs met punten, een verplichte ‘shock’-training en strengere repressieve maatregelen. De invoering van de zwarte doos zou daarbij kunnen komen…

Advertentie – lees hieronder verder

Al in 2019

In feite is het idee van de zwarte doos, net als die in een vliegtuig, niet nieuw. In 2019 hadden we het inderdaad al over deze tool die door VIAS werd ontwikkeld. Het gaat om de Brake-technologie (Behaviour Recording and Assesment for risKs Education), maar ze is nooit geïmplementeerd. Het idee was niet om deze zwarte doos verplicht te maken voor alle automobilisten, maar om ze te reserveren voor recidivisten met als primair doel de bestuurder op een educatieve manier te begeleiden.

Na een verschijning voor de rechtbank zou de rechter de bestuurder immers kunnen dwingen om een zwarte doos in zijn voertuig te plaatsen, waarvan de verzamelde gegevens worden geanalyseerd door een coach die vervolgens contact opneemt met de gebruiker en met hem samenwerkt aan de wijziging van zijn risicovol rijgedrag. Ter herinnering: vorig jaar werden in België 50.000 recidivisten veroordeeld. Naar schatting hervalt 50% van de veroordeelden, terwijl ook 10% van de ernstige ongevallen wordt veroorzaakt door recidivisten.

Na het ongeval in Strépy-Bracquegnies waren verschillende politici verbaasd dat het systeem bestond en dat het niet werd gebruikt. Want het zijn inderdaad potentieel honderden mensen (op zijn minst) die beter gecontroleerd hadden kunnen worden.

Een privacyprobleem

privacy

De redenen voor de vroegtijdige dood van Brakes zijn echter talrijk en één daarvan is waarschijnlijk belangrijker dan de andere: de bescherming van de privacy. Want Brake registreert alles wat men zich kan voorstellen, dat wil zeggen ook de geografische bewegingen van mensen, wat meerdere procureurs deed aarzelen.

Bovendien waren de kosten van deze zwarte doos bijzonder hoog. Het ging inderdaad over iets meer dan 1.000 euro per toestel, waarbij de vraag komt wie de rekening zal betalen: de veroordeelden of de gemeenschap? Bij VIAS blijft men openstaan voor discussies die steeds heftiger worden na het ongeval van 20 maart 2022 waarbij 6 mensen om het leven kwamen.

Tegen La Dernière Heure, zei VIAS-woordvoerder Benoît Godart dat men moest weten wat men wil: de wegpiraten temmen of de privacy respecteren. Bovendien zijn de gegevens die analisten interesseren volgens hem geen geografische routes, maar rijgegevens zoals snelheid, acceleratie, remmen en natuurlijk of snelheidslimieten al dan niet werden gerespecteerd …

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon