Volkswagen

Testrit Volkswagen Brasilia: een vleugje samba

De Brasilia, ontworpen door de Braziliaanse dochteronderneming van Volkswagen voor bepaalde opkomende markten, was een comfortabeler en ruimer alternatief voor de Kever, in afwachting van de Golf.

Maxime Hérion Maxime Hérion | Gepubliceerd op 7 dec. 2023 | Leestijd: 5 min

De Volkswagen Brasilia, die tussen 1973 en 1982 werd geproduceerd, was gebaseerd op het chassis van de Karmann-Ghia en zijn styling was sterk geïnspireerd op die van de 412 berline, hoewel hij wel evenwichtiger was. Hij was verkrijgbaar in een 3- of 5-deursversie en werd geassembleerd in Brazilië, Mexico en zelfs Nigeria (waar hij arriveerde als een kant-en-klaar bouwpakket), waar hij werd verkocht onder de naam Igala. In Europa werd hij alleen in Portugal verkocht, wat verklaart waarom hij hier zo goed als onbekend is. Hij werd ontworpen door VW’s Braziliaanse dochteronderneming Volkswagen Do Brasil en kende een respectabele carrière met meer dan een miljoen verkochte exemplaren.

Brasilia arriere

Advertentie – lees hieronder verder

Badend in het licht

De Brasilia is enkele centimeters korter dan de Kever, maar veel ruimer dan die laatste dankzij zijn enkele carrosserie, die zijn tijd ver vooruit was. Hij biedt plaats aan 4 volwassenen en heeft een zeer licht interieur dankzij het grote glasoppervlak. Het eenvoudige, uniform donkere dashboard heeft drie meters, een radio en een asbak. De zetels zijn breed en comfortabel, een positief punt in een eerder sober interieur dat snel overvol raakt.

Brasilia flanc

Sterk spul

De motor, die zich achterin bevindt, is die van de Kever. Hij heeft een cilinderinhoud van 1,6 liter, een enkele carburateur, een vermogen van 50 pk en een koppel van 108 Nm. De handgeschakelde vierversnellingsbak is ook afkomstig van de kleine Duitse auto. Sinds het begin van de jaren ‘80 biedt Volkswagen Do Brasil ook een ethanolversie van deze aandrijflijn aan, een brandstof gemaakt van suikerrietafval, een veelgebruikt product in Brazilië. Ondanks zijn ‘goedkope’ ontwerp was de Brasilia niet zuinig: uitgerust met schijfremmen vooraan en trommels achteraan, had hij vanaf 1977 een dubbel remsysteem en een stuurkolom die kon worden ingetrokken bij een botsing, kenmerken die getuigden van de ernst waarmee hij was ontwikkeld.

Brasilia habitacle

Identiek

Het geniale van de Braziliaanse ingenieurs van Volkswagen is dat ze erin geslaagd zijn om het met de Brasilia beter te doen dan met de Kever, terwijl ze toch gebruik blijven maken van beproefde mechanische elementen. Achter het stuur heb je het gevoel dat je in een modernere auto rijdt die veel gemakkelijker in het dagelijks gebruik is. De 1.6 motor is, ondanks het lage vermogen, voldoende om de 870 kg van de auto te verplaatsen. Het is een ontspannen auto om in te rijden, met soepele bediening en lichte besturing. Gesust door het geluid van de platte viercilindermotor kun je kilometers rijden zonder moe te worden. Het is gemakkelijk te begrijpen waarom David, de vriendelijke eigenaar, zo gehecht is aan zijn auto, die veel bekijks trekt op rally’s gewijd aan vintage Volkswagens. In Europa had hij ook een succes kunnen worden, maar de lancering van de Golf in 1974 was zeker de reden voor zijn afwezigheid. Volkswagen Do Brasil geniet een aanzienlijke autonomie ten opzichte van het moederbedrijf en heeft nooit geaarzeld om modellen te ontwikkelen die specifiek waren voor zijn markt, en dat is vandaag de dag nog steeds het geval.

Brasilia moteur

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon