De transitie naar de elektrische auto brengt grote veranderingen teweeg. Niet alleen in het dagelijks leven van consumenten, maar ook voor de autofabrikanten en dus de werknemers binnen de sector. Hoewel dit al enige tijd duidelijk is, wond Carlos Tavares, de machtige baas van de Stellantis-groep, er geen doekjes om in zijn boodschap aan de werknemers van de fabriek in La Janais in Chartres-de-Bretagne, bij Rennes. Deze historische locatie, waar ooit de Ami 6, de BX en de 407 geassembleerd werden, ontsnapte in 2015 op het laatste moment aan de sluiting.
Deze productiesite, die in zijn hoogdagen tot 12.000 mensen tewerkstelde (maar nu nog maar 2.000), bereidt zich voor op de assemblage van de volgende elektrische Citroën tegen 2025. Die ontwikkeling zou de werknemers gerust moeten stellen. Alhoewel…
Lof én waarschuwing
De fabriek produceert momenteel de Citroën C5 Aircross en de Peugeot 5008. Sommigen maken zich zorgen over de toekomst omdat er nog maar één model van de band zal rollen. Toen hem naar de kwestie werd gevraagd, reageerde Carlos Tavares met het argument dat hij niet wist wat de toekomst zou brengen, of toch niet precies.
Erger nog, de boodschap van de sterke man van Stellantis stemde de aanwezigen niet zo positief: “Deze fabriek speelt een essentiële rol voor het merk. Ze heeft enkele van de beste Citroëns uit de geschiedenis voortgebracht. Ik heb de teams gefeliciteerd met de uitzonderlijke vooruitgang die ze hier geboekt hebben. Op het vlak van kwaliteit hebben we onze doelstellingen bereikt, maar op economisch vlak zijn we er nog niet.” Carlos Tavares wees op de lagere rentabiliteitscijfers tegenover andere productielocaties, zoals die in Spanje.
Advertentie – lees hieronder verder
Vertrouwen, maar…
Over het nieuwe model dat hier geproduceerd zal worden, zei Tavares: “Ik heb vertrouwen in de teams. De nieuwe productielijn is hoogtechnologisch. Ze zal compacter moeten zijn en de interne logistiek beperken om extra kosten te vermijden. Ik heb de plannen gezien en ze zien er erg goed uit.” Maar toen de vakbonden hem vroegen hoeveel personeel er zou blijven, haalde hij zijn schouders op en zei dat hij daar onmogelijk een antwoord op kon geven.
Realistisch maar ietwat onhandig stelde Tavares “dat bepaalde jobs zullen verdwijnen en andere gecreëerd zullen worden.” Dat lijkt vanzelfsprekend en Tavares verklaarde eerder al in verband met dit onderwerp dat een kwart van de huidige jobs verloren zal gaan door de transitie naar de elektrische auto.
Meer nog: dezelfde man kondigde onlangs aan 33.000 banen te schrappen in Noord-Amerika om de kosten en dus de prijzen van elektrische auto’s te drukken. Is dit een voorproefje van wat ons in Europa te wachten staat?
Meer dan ooit worden werknemers in de autosector geconfronteerd met onzekerheid. Banen zullen afhangen van het succes of falen van een model, een succes dat zeer moeilijk te voorspellen valt gezien de erg hoge prijzen van elektrische auto’s en vooral de hevige concurrentie uit China.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be