Automarkt

De lijst van auto’s met leveringsproblemen groeit

De chipcrisis die de autosector treft, is nog lang niet voorbij. Meer nog, het lijstje met auto’s die met langere leveringstermijnen kampen, groeit aanzienlijk. Welke auto’s zijn het meest getroffen? En zijn er ook modellen die minder of helemaal geen problemen ervaren?

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 30 sep. 2021 | Leestijd: 7 min

Het is een open deur intrappen door te stellen dat het slecht gaat met de auto-industrie. De sector heeft te lijden onder de gevolgen van de Covid-19-crisis, de energietransitie brengt kopers in verwarring en er is tot slot een tekort aan halfgeleiders. Deze halfgeleiders zijn in feite elektronische chips die de werking van voertuigen en hun interfaces (motor en infotainment in het bijzonder) mogelijk maken.

De huidige schaarste is een rechtstreeks gevolg van de coronacrisis, die destijds heeft geleid tot de sluiting van 90% van alle productiesites die zich uiteraard in China bevonden, maar eveneens op Noord-Amerikaanse of Europese bodem.

Advertentie – lees hieronder verder

Tot voor enkele maanden zorgde deze productievermindering niet voor noemenswaardige problemen bij andere fabrikanten, omdat ook zij op hun beurt de productie danig moesten terugschroeven door de ingezakte vraag.

Elektronica boomt

Daarbij komt dat gedurende de crisisperiode de vraag naar computers, tablets, smartphones en televisies danig steeg. Producenten van halfgeleiders sloten daarom grote contracten met elektronicafabrikanten, terwijl autoconstructeurs op beterschap wachtten.

Het probleem stelde zich toen het economisch herstel zich ook in de automobielsector inzette. Op dat ogenblik hadden de automerken geen chips meer op voorraad en hun leveranciers beleverden inmiddels ook andere klanten. Wat nu gedaan? Door deze nieuwe economische realiteit op de halfgeleidermarkt verwachten wij pas over twee jaar een stabilisatie naar een normale situatie.

Verkoop stijgt nog niet

Momenteel worden in België veel minder nieuwe auto’s ingeschreven in vergelijking met vorig jaar, toen de crisis in volle hevigheid woedde. De cijfers van Febiac, de federatie van autoinvoerders, bevestigen deze realiteit. De organisatie geeft ook aan dat vertragingen bij de levering kunnen oplopen tot ruim een jaar. Dit heeft een groot impact op de aanpak van mensen die hun auto moeten vervangen.

Momenteel kan de automobielsector nog gedeeltelijk teren op bestaande stock. Maar ook deze voorraden slinken snel en door de aantrekkende vraag stijgen de prijzen. Het wordt ook steeds moeilijker om een goede deal te vinden op de markt. Bovendien is het quasi onmogelijk, tenzij je geduld hebt, om een model te laten personaliseren volgens je eigen wensen.

Welke modellen zijn nog wel beschikbaar?

Hoe kunnen wij reageren op deze totaal nieuwe marktsituatie, want bepaalde modellen op de productielijnen van de constructeurs hebben duidelijk een hogere prioriteit dan andere. Het gaat dan vooral om de duurdere modellen, omdat die winstgevender zijn, maar ook om de zogenaamde ecologische modellen, waarmee de automerken de CO2-doelstellingen van onder meer de Europese Commissie beter kunnen realiseren.

Tot zo ver de theorie, maar – zoals we spoedig zullen zien – bestaan er geen precieze regels want het gebrek aan halfgeleiders zet alles op z’n kop.

audi e-tron electrique

Onlangs heeft het Duitse tijdschrift Auto Motor & Sport een lijst opgesteld met de verschillende levertijden. In Duitsland duurt het bijvoorbeeld 14 maanden voor een Audi e-tron GT (de elektrische 4-deurs sedan) en op een Q4 e-tron is het een jaar wachten. In België loopt het zo’n vaart niet.

D’Ieteren belooft al over 3 maanden een GT, maar voor een Q4 moet je toch 7 maanden geduld hebben. Blijkbaar bestaan er ook grote verschillen tussen de landen onderling. Tesla heeft ‘slechts’ 4 maanden nodig om een Model 3 die volgens je wensen is samengesteld, te kunnen leveren.

Tesla electrique

Andere modellen die vandaag worden besteld, zullen ook nog wel even op zich laten wachten. Dat hoeft ook niet te verbazen, want in de autosector wordt het meest gebruik gemaakt van elektronica en halfgeleiders. Voorbeelden zijn legio zoals de nieuwe 100% elektrische Dacia Spring, die een jaar op zich laat wachten.

dacia spring

Of de BMW i4 of iX, waarvoor je 9 maanden geduld moet uitoefenen. Hetzelfde geldt voor de Mercedes A250 plug-in hybrid, die pas na 12 maanden beschikbaar is, en de Peugeot 3008 en Citroën C4 Cactus, die je pas na 8 maanden voor je deur parkeert.

Wie blijft buiten schot?

In het segment van de groene auto’s zijn er toch enkele modellen die minder fel worden getroffen door het wereldwijde chiptekort. Zoals eerder aangehaald, wordt de Tesla Model 3 nog steeds tijdig geleverd, net als de Nissan Leaf, de Renault Zoe en de elektrische Twingo.

Meer populaire modellen, zoals de Volkswagen Golf, de Hyundai i30, de Ford Kuga of de Mercedes GLC lijken ook geen last te ondervinden.

Vraag is hoe lang dit zo zal blijven, want Volkswagen heeft net aangegeven dat de productie van de Golf in komende weken ook zal haperen. Constructeurs die voorraden hadden aangelegd, zien die vandaag wegsmelten. Heb je een nieuwe auto nodig? Anticipeer of shop op Gocar.be, want daarop zijn (nieuwe) wagens onmiddellijk beschikbaar.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon