De Euro 7-norm is al lange tijd onderwerp van discussie. De norm werd voortdurend uitgesteld en is eindelijk aangekondigd voor juli 2025. De auto-industrie heeft veel kritiek op deze deadline wegens te kort. De regels zouden ook te beperkend zijn in vergelijking met de huidige Euro 6-norm. Europa wil met name de uitstoot van fijnstof door remmen en banden van personenauto’s aanzienlijk verminderen. Er is nu getouwtrek bezig tussen de overheid en de industrie, waarbij die laatste klaagt over de enorme investeringen die nodig zijn om aan de nieuwe regels te voldoen. Al het geld dat nu nog aan verbrandingsmotoren wordt besteed, zou de doorbraak van de elektrische auto alleen maar vertragen. Er zou helemaal geen winst zijn qua vervuiling, integendeel zelfs.
Maar onlangs zette Europa een stap terug en aanvaardde de Europese Commissie, tegen alle verwachtingen in, de Euro 7-norm te versoepelen en niet meer te eisen dan de huidige Euro 6d-norm. Een verrassende beslissing die de Euro 7-norm uiteindelijk zinloos maakt.
Kleine auto’s bedreigd
Vandaag steunt ook de Europese Raad de afzwakking van de Euro 7-norm. Niet alleen de ontplooiing van elektrische auto’s zou hierdoor in gevaar komen. Fabrikanten beweren dat de invoering van de Euro 7-norm de doodsteek zou betekenen voor stadswagens (genre Citroën C1) en kleine alleskunners (zoals de Citroën C3), omdat de investering in de technologie zo hoog zou zijn dat de modellen niet meer verkoopbaar of winstgevend worden. Skoda heeft bijvoorbeeld al besloten om de Fabia Combi om deze reden niet te vernieuwen.
Advertentie – lees hieronder verder
Eerst schatte Europa de extra kosten voor consumenten rond de 200 euro per auto. Maar constructeurs zijn het niet eens met deze berekening en schatten dat de aanpassingen die nodig zijn om te voldoen aan een ‘volledige’ Euro 7-norm meer dan 1.000 euro kosten. Of zelfs nog meer. In 2022 gaf Volkswagen aan dat naleving van de Euro 7-norm de prijs van de Polo met 3.000 tot 5.000 euro zou verhogen. Onacceptabel natuurlijk voor een auto die momenteel 20.000 euro kost. Andere constructeurs, zoals Renault, hebben aangekondigd dat de invoering van de Euro 7-norm in zijn huidige vorm simpelweg leidt tot de sluiting van vier fabrieken van de groep door de stopzetting van diverse modellen.
Winnen de constructeurs?
Hoewel het standpunt van de Europese Raad de constructeurs wellicht geruststelt, is het nog niet helemaal in kannen en kruiken. Als de beslissing om de regels te versoepelen bevestigd wordt, betekent dit dat kleine auto’s gered zijn en tegen redelijke prijzen verkocht kunnen blijven worden. Sociaal gezien is dit ongetwijfeld goed nieuws, want hun verdwijning zou wellicht de genadeslag zijn voor consumenten met een beperkt inkomen, voor wie elektrische auto’s onbetaalbaar blijven. Natuurlijk is het niet zeker dat fabrikanten ook kleine auto’s zullen blijven produceren, aangezien ze de afgelopen jaren de voorkeur hebben gegeven aan SUV’s, die winstgevender zijn.
Milieuorganisaties zijn teleurgesteld. Ze wijzen erop dat er tussen nu en 2035 nog 100 miljoen auto’s met verbrandingsmotoren verkocht zullen worden in Europa en dat het in het belang van de volksgezondheid essentieel was om de Euro 7-norm zo streng mogelijk te maken.
Wat gaat er nu gebeuren? Het Europees Parlement zal naar verwachting begin november 2023 stemmen over een nieuwe versie van de Euro 7-norm. De Raad, het Parlement en de Europese Commissie zullen dan onderhandelen over een definitieve versie, die na een proces van enkele maanden normaliter wordt goedgekeurd. 24 maanden later kan de regelgeving van kracht worden voor nieuwe modellen en 36 maanden later voor bestaande modellen, dus rond 2026 of 2027. Maar niet eerder.
Op zoek naar een wagen? Zoek, vind en koop uw volgende auto op Gocar.be!
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be