Automarkt

Hoe de stroom nieuwe Chinese modellen de Belgische markt zal treffen

Tot nu toe wordt de dreiging uit China niet al te sterk gevoeld, ook al groeit de verkoop van fabrikanten uit de Volksrepubliek gestaag. Maar de vloedgolf komt eraan: BYD, Chery en Great Wall zijn van plan om de komende vijf jaar een twintigtal nieuwe modellen te lanceren. Zullen ze de westerse fabrikanten overrompelen?

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 5 jun. 2024 | Leestijd: 7 min

Keert de slinger voor westerse fabrikanten terug? In de jaren 80 veroverden Europese en Amerikaanse autofabrikanten China. En ze verdienden tientallen miljoenen euro’s, want er waren vrijwel geen autofabrikanten die naam waardig in de Volksrepubliek. Maar vandaag de dag is de trend volledig omgedraaid en zijn de Chinese fabrikanten zo sterk geworden dat ze een bedreiging vormen voor de westerse fabrikanten, vooral op het gebied van elektrische auto’s.

Het moet gezegd, deze putsch is al lange tijd in de maak, zoals Automotive News Europe ook aangeeft: al twee decennia lang bestuderen de Chinezen Europese kopers en stropen ze de beste veteranen van de auto-industrie om hun eigen ontwikkeling te versnellen. Volgens Reuters steken de Chinese fabrikanten dit niet langer onder stoelen of banken: hun doel is om zich te meten met Tesla en de andere en hen, indien mogelijk, uit te putten. In een oorlog, ook een commerciële, wordt het spel altijd vuil gespeeld.

Advertentie – lees hieronder verder

JaecooJ7d - copie

Fysieke en psychologische veroveringstocht

Volgens een onderzoek van Reuters onder bijna twintig leidinggevenden, consultants en experts in de Chinese auto-industrie bereiden merken als BYD, Chery en Great Wall Motor zich voor op een groot productoffensief. Een grootschalige shoot-out, zoals sommigen voorspellen, met de lancering van meer dan twintig nieuwe modellen in de komende vijf jaar.

Dat gezegd zijnde, de opmars verloopt niet alleen fysiek, met nieuwe auto’s. Nee, ze is ook psychologisch, met massale investeringen in marketing: sponsoring van grote sportevenementen (het voetbalkampioenschap Euro 2024 voor BYD, bijvoorbeeld), het uitrollen van dealernetwerken en een toegewijde zorg voor het onderhoud en de reparaties van voertuigen (onderdelencentra, enz.) om ervoor te zorgen dat voertuigen hun waarde behouden en om zowel klanten als vlootbeheerders gerust te stellen. En voor het klantenvertrouwen vestigen Chinese fabrikanten zich in Europa: de eerste fabriek van BYD in Hongarije staat gepland voor 2026. Het mist zijn effect niet: BYD heeft zijn verkoop in Europa in 2023 verdrievoudigd tot 15.000 stuks. Toegegeven, het brutocijfer brengt je misschien aan het lachen, maar de groei belooft exponentieel te zijn.

MG

Tientallen nieuwe modellen

Het productoffensief vormt natuurlijk de spil van de Chinese opmars. BYD heeft al zes elektrische modellen in Europa gelanceerd. En het houdt niet op. Great Wall is van plan om de komende vijf jaar één model per jaar in Europa te lanceren, terwijl Chery de komende twee jaar acht SUV-modellen zal debuteren onder de merken Omoda en Jaecoo. Met andere woorden, rivalen zoals Tesla, met modellen van meer dan tien jaar(de Model S in het bijzonder), verbleken. En hun verkoop vertraagt.

Volgens verschillende waarnemers, waaronder de Noorse vereniging voor eigenaars van elektrische auto’s (het toonaangevende land in de Oude Wereld op het gebied van elektrische auto’s), zijn Chinese fabrikanten al lange tijd bezig met het plannen van hun Europese strategie. En we staan nog maar aan het begin. Chinese fabrikanten zijn vanaf nu van plan om hun voertuigen volledig aan te passen aan lokale gewoonten en gebruiken, net zoals Japanse en Koreaanse fabrikanten dat hebben gedaan in het verleden. Deze aanpak ligt des te meer voor de hand omdat ze amper financiële druk legt op de Chinese merken, die grotendeels worden gesteund (lees: gesubsidieerd) door Peking.

BYD Explorer One 1

Onhoudbare prijzen?

Natuurlijk ligt de grote kracht van China ook in de prijzen waartegen de auto’s worden verkocht, met name hun elektrische auto’s. MG is het best verkopende Chinese merk in Europa, met modellen op batterijen voor minder dan 30.000 euro. En BYD laat zich niet overtreffen en kondigt auto’s aan met een prijs tussen 10.000 en 30.000 dollar. Deze tarieven verontrusten Europa, dat overweegt zijn douanerechten te verhogen, net als in de Verenigde Staten (+100%). Maar dat zou niet volstaan, volgens verschillende experts die geloven dat de Chinezen sterk genoeg staan om invoerrechten van +30% te absorberen – de BYD Atto 3 wordt in China verkocht voor 17.923 euro, maar in Duitsland voor 37.990 euro.

omodo

De Europese fabrikanten menen dat ze twee of drie jaar de tijd hebben om zich aan te passen en dan waarschijnlijk een “Chinees model” over te nemen terwijl ze drastisch in de kosten snijden. Maar één ding is duidelijk: de Chinese strategie slaat aan bij de consumenten. Volgens een enquête die in maart werd uitgevoerd door de online autoverkoopsite Carwow, zei 50% van de ondervraagden in Duitsland dat ze overwogen om een in China gemaakte auto te kopen, vergeleken met slechts 27% in oktober vorig jaar. Tijden veranderen.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon