Hoe de stroom nieuwe Chinese modellen de Belgische markt zal treffen

Tot nu toe wordt de dreiging uit China niet al te sterk gevoeld, ook al groeit de verkoop van fabrikanten uit de Volksrepubliek gestaag. Maar de vloedgolf komt eraan: BYD, Chery en Great Wall zijn van plan om de komende vijf jaar een twintigtal nieuwe modellen te lanceren. Zullen ze de westerse fabrikanten overrompelen?

Gepubliceerd op 5 juni 2024
Leestijd : 4 min

Deel

Hoe de stroom nieuwe Chinese modellen de Belgische markt zal treffen

Keert de slinger voor westerse fabrikanten terug? In de jaren 80 veroverden Europese en Amerikaanse autofabrikanten China. En ze verdienden tientallen miljoenen euro’s, want er waren vrijwel geen autofabrikanten die naam waardig in de Volksrepubliek. Maar vandaag de dag is de trend volledig omgedraaid en zijn de Chinese fabrikanten zo sterk geworden dat ze een bedreiging vormen voor de westerse fabrikanten, vooral op het gebied van elektrische auto’s.

Het moet gezegd, deze putsch is al lange tijd in de maak, zoals Automotive News Europe ook aangeeft: al twee decennia lang bestuderen de Chinezen Europese kopers en stropen ze de beste veteranen van de auto-industrie om hun eigen ontwikkeling te versnellen. Volgens Reuters steken de Chinese fabrikanten dit niet langer onder stoelen of banken: hun doel is om zich te meten met Tesla en de andere en hen, indien mogelijk, uit te putten. In een oorlog, ook een commerciële, wordt het spel altijd vuil gespeeld.

JaecooJ7d-copie

Fysieke en psychologische veroveringstocht

Volgens een onderzoek van Reuters onder bijna twintig leidinggevenden, consultants en experts in de Chinese auto-industrie bereiden merken als BYD, Chery en Great Wall Motor zich voor op een groot productoffensief. Een grootschalige shoot-out, zoals sommigen voorspellen, met de lancering van meer dan twintig nieuwe modellen in de komende vijf jaar.

Advertentie – lees hieronder verder

Dat gezegd zijnde, de opmars verloopt niet alleen fysiek, met nieuwe auto’s. Nee, ze is ook psychologisch, met massale investeringen in marketing: sponsoring van grote sportevenementen (het voetbalkampioenschap Euro 2024 voor BYD, bijvoorbeeld), het uitrollen van dealernetwerken en een toegewijde zorg voor het onderhoud en de reparaties van voertuigen (onderdelencentra, enz.) om ervoor te zorgen dat voertuigen hun waarde behouden en om zowel klanten als vlootbeheerders gerust te stellen. En voor het klantenvertrouwen vestigen Chinese fabrikanten zich in Europa: de eerste fabriek van BYD in Hongarije staat gepland voor 2026. Het mist zijn effect niet: BYD heeft zijn verkoop in Europa in 2023 verdrievoudigd tot 15.000 stuks. Toegegeven, het brutocijfer brengt je misschien aan het lachen, maar de groei belooft exponentieel te zijn.

MG

Tientallen nieuwe modellen

Het productoffensief vormt natuurlijk de spil van de Chinese opmars. BYD heeft al zes elektrische modellen in Europa gelanceerd. En het houdt niet op. Great Wall is van plan om de komende vijf jaar één model per jaar in Europa te lanceren, terwijl Chery de komende twee jaar acht SUV-modellen zal debuteren onder de merken Omoda en Jaecoo. Met andere woorden, rivalen zoals Tesla, met modellen van meer dan tien jaar(de Model S in het bijzonder), verbleken. En hun verkoop vertraagt.

Volgens verschillende waarnemers, waaronder de Noorse vereniging voor eigenaars van elektrische auto’s (het toonaangevende land in de Oude Wereld op het gebied van elektrische auto’s), zijn Chinese fabrikanten al lange tijd bezig met het plannen van hun Europese strategie. En we staan nog maar aan het begin. Chinese fabrikanten zijn vanaf nu van plan om hun voertuigen volledig aan te passen aan lokale gewoonten en gebruiken, net zoals Japanse en Koreaanse fabrikanten dat hebben gedaan in het verleden. Deze aanpak ligt des te meer voor de hand omdat ze amper financiële druk legt op de Chinese merken, die grotendeels worden gesteund (lees: gesubsidieerd) door Peking.

BYD-Explorer-One-1

Onhoudbare prijzen?

Natuurlijk ligt de grote kracht van China ook in de prijzen waartegen de auto’s worden verkocht, met name hun elektrische auto’s. MG is het best verkopende Chinese merk in Europa, met modellen op batterijen voor minder dan 30.000 euro. En BYD laat zich niet overtreffen en kondigt auto’s aan met een prijs tussen 10.000 en 30.000 dollar. Deze tarieven verontrusten Europa, dat overweegt zijn douanerechten te verhogen, net als in de Verenigde Staten (+100%). Maar dat zou niet volstaan, volgens verschillende experts die geloven dat de Chinezen sterk genoeg staan om invoerrechten van +30% te absorberen – de BYD Atto 3 wordt in China verkocht voor 17.923 euro, maar in Duitsland voor 37.990 euro.

omodo

De Europese fabrikanten menen dat ze twee of drie jaar de tijd hebben om zich aan te passen en dan waarschijnlijk een “Chinees model” over te nemen terwijl ze drastisch in de kosten snijden. Maar één ding is duidelijk: de Chinese strategie slaat aan bij de consumenten. Volgens een enquête die in maart werd uitgevoerd door de online autoverkoopsite Carwow, zei 50% van de ondervraagden in Duitsland dat ze overwogen om een in China gemaakte auto te kopen, vergeleken met slechts 27% in oktober vorig jaar. Tijden veranderen.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.