Zowat 40% van de nieuw ingeschreven wagens is een SUV. Een niet te stoppen trend, zo lijkt het, die indertijd werd gedemocratiseerd door de Nissan Qashqai. Het probleem is dat SUV’s in de regel meer wegen dan een personenauto, en meer gewicht heeft een hogere CO2-uitstoot als gevolg. Daar wringt het schoentje natuurlijk, want door de steeds strengere euronormen is het net de bedoeling dat onze wagens zo weinig mogelijk verbruiken en dus uitstoten. Er hangen merken die aan een hoger gemiddelde dan 95 g/km CO2 per verkocht voertuig zitten dan ook hoge boetes boven het hoofd. Dat is geen nieuws meer, maar personenwagens die zo weinig mogelijk tot helemaal niets uitstoten, zijn nu wel relevanter dan ooit tevoren.
SUV’s verbieden?
De afgelopen jaren zijn er al stemmen opgegaan om SUV’s uit stadscentra’s te weren, maar dat had toen vooral met het veiligheidsaspect te maken (in België nadat iemand werd doodgereden door een grote Amerikaanse pick-up, nvdr). De nadruk ligt hier vooral op de emissie van schadelijke stoffen, al dan niet voor de gezondheid, die groter is als je een SUV naast een vergelijkbare berline of break zet. Voorbeeld: een Renault Captur E-Tech, de plug-in hybride van op de foto hierboven, verbruikt gemiddeld 1,4l/100km volgens de WLTP-meetmethode, tegenover 1,3l/100km voor een Mégane Grandtour E-Tech, die over exact dezelfde aandrijflijn beschikt. Een klein verschil (op papier), maar vele kleintjes maken natuurlijk één grote. En dit was een voorbeeld van een zeer bescheiden SUV.
Blijven alleen elektrische SUV’s over?
Elektrische SUV’s, die helemaal geen CO2 uitstoten of toch niet rechtstreeks, zitten mee in de lift, maar ook dan geldt “hoe lichter, hoe minder stroomverbruik”. Bij Mazda heeft men de MX-30 gelanceerd, die men zo licht mogelijk heeft proberen te maken en die voor een EV hierdoor relatief weinig verbruikt, wat ook weer beter is voor de algemene CO2-uitstoot, maar de actieradius van die elektrische SUV is nu ook niet bepaald om voor naar huis te schrijven. De oefening is bij EV’s met andere woorden moeilijker, in die zin dat er ook rekening moet worden gehouden met een minimum aan accu’s om een deftig rijbereik te kunnen garanderen. We verwachten in ieder geval niet dat emissieloze voertuigen voor eeuwig de fiscale voordelen zullen genieten van nu, maar wel dat de overheid op termijn wagens ook op basis van hun gewicht zal belasten, EV of niet, al is het maar omdat ze hun banden sneller verslijten, wat ook slecht voor het milieu en de gezondheid is. De Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling, kortweg OESO, beweert immers dat elektrische auto’s verantwoordelijk zijn voor veel meer fijnstof dan gedacht omdat ze meer wegen. Die deeltjes komen niet langs een uitlaat de lucht in, maar door afzetting van de banden. En niet toevallig wordt daarbij vooral het bestaansrecht van elektrische SUV’s in twijfel getrokken. Zij zouden volgens de OESO zelfs meer fijnstof vrijgeven dan personenwagens met een verbrandingsmotor.
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be