Volgens gegevens van Statbel (het Belgische statistiekbureau) zijn de prijzen van nieuwe auto’s met 10,31 procent gestegen tussen maart 2020 (het begin van covid) en oktober 2022. Die verhoging is uiteraard veel sterker dan gebruikelijk en de stijging gebeurde vooral in het laatste jaar, tussen oktober 2021 en oktober 2022.
Die situatie is uiteraard te wijten aan de inflatie (energie, grondstoffen), maar dat is slechts een deel van de verklaring. Ook andere parameters tellen mee. De tekorten aan halfgeleiders en daarna kabelbomen hebben merken gedwongen om hun gamma’s te herzien en minder rendabele modellen – vaak de kleinste – te schrappen. Bovendien wijzen de fabrikanten op de hoge kosten om auto’s minder te laten vervuilen.
Ook uitrusting
Volgens SudPresse, dat contact opnam met verschillende merken, resulteren de hoge prijzen ook in aanpassingen in de gamma’s. Bij veel constructeurs zijn de instapmodellen verdwenen, waardoor de goedkoopste auto voortaan begint bij het tweede uitrustingsniveau, wat de facto de aankoopprijs verhoogt. Bovendien werden verschillende technologische evoluties geïntegreerd in auto’s, wat ook bijdraagt tot de prijsverhoging.
Heel wat parameters hebben dus geleid tot hogere prijzen. Ook de arbeidskosten zijn bepalend. In België zullen de lonen van duizenden arbeiders in januari 2023 stijgen door de index, wat bedrijven opnieuw zal aanzetten om hun hogere kosten door te rekenen in de verkoopprijzen. Zoals we onlangs al schreven, kampt de sector bovendien met een tekort aan chauffeurs, wat dan weer de transportkosten verhoogt.
Advertentie – lees hieronder verder
Duurdere batterijen voor elektrische auto’s
Volkswagen geeft toe dat de prijzen van bepaalde modellen sterker stegen dan die van andere. Dat is bijvoorbeeld het geval bij de elektrische ID.4, die door hogere grondstofkosten (vooral lithium), te kampen heeft met een veel duurdere batterij.
Het hoeft dan ook niet te verbazen dat de herstructurering van de gamma’s altijd de instapmodellen treft, waarvan de prijzen tussen 10.000 en 15.000 euro liggen. Dat zijn de minst rendabele modellen wegens de dure technologie tegen vervuiling (even duur als in grotere modellen). We zien dat de focus van de constructeurs verschuift: het gaat niet meer om zo veel mogelijk verkopen, maar om verkopen met de beste marges.
Wellicht zullen de prijzen de komende maanden en jaren nog fel blijven stijgen. De recente aankondiging van de Euro 7-norm verplicht constructeurs om nog meer te investeren tegen vervuiling, wat uiteraard gevolgen zal hebben voor de prijzen. Idem voor de veiligheid, aangezien Euro NCAP besloten heeft om de normen voor de crashtests aan te scherpen tegen 2030. Dat betekent opnieuw hogere investeringen voor de constructeurs en dus hogere prijzen voor de eindklant. Meer dan ooit moet je dus profiteren van eventuele kortingen, bijvoorbeeld tijdens het autosalon van Brussel in januari 2023 op de Heizel.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be