België heeft gekozen voor meer trajectcontroles, naast vaste of mobiele radars, zoals de Lidar. Ter herinnering: trajectcontroles berekenen de gemiddelde snelheid op een specifiek stuk weg van enkele kilometers lang. Ze maken het dus mogelijk om de snelheidslimiet over veel langere afstanden te handhaven, waarbij automobilisten hun aandacht nooit mogen laten verslappen.
Momenteel is er een groot offensief ingezet van deze toestellen, die zowel in het noorden als in het zuiden van het land veel talrijker worden. Wallonië heeft beslist om zijn inspanningen te verdubbelen en Vlaanderen in te halen op het vlak van snelheidscontroles, maar ook om veel minder tolerant te zijn, met name door op bepaalde strategische plaatsen de nultolerantie toe te passen. Vlaanderen is dan weer van plan om in 2023 194 nieuwe trajectcontroles op de wegen te installeren. Het is dus oppassen geblazen in ons land!
Het is duidelijk dat alle Europeanen in hetzelfde schuitje zitten, want deze toestellen duiken overal op. En hun effect zou echt afschrikkend zijn, omdat de verbalisatiegraad veel lager is in deze bewaakte zones: volgens cijfers uit Frankrijk zouden er “slechts” 5.000 PV op de vijftig radars zijn geweest die vorig jaar werden geactiveerd, terwijl conventionele vaste radars meer dan … 100.000 keer flitsten!
Advertentie – lees hieronder verder
Frankrijk wil ervan af
Er is echter één land waar trajectcontroles niet langer gewenst zijn: Frankrijk gaat ze geleidelijk ontmantelen. Waarom? Simpelweg omdat deze radars extreem duur zijn voor de gemeenschap. Inderdaad, er zijn twee apparaten nodig: aan het begin en het einde van de gecontroleerde zone, terwijl er ook veel meer onderhoud vereist is. Daarom gaan de Franse autoriteiten ze vervangen door vaste radars van de nieuwe generatie, “geschutskoepels” genaamd, die meerdere inbreuken tegelijk kunnen vaststellen, zoals het nieuwe “machinegeweer” Lidar dat in België wordt gebruikt.
Frankrijk merkte op dat een trajectcontrole 5.000 keer per jaar flitst tegen gemiddeld 14.000 keer per vaste radar. Volgens Courrier Picard “rechtvaardigt verkeersveiligheid officieel hun geleidelijke vervanging door een ander type radar door de lagere economische kosten. Maar het is eigenlijk meer de winstgevendheid van deze apparaten die de autoriteiten zorgen baart. Ze leveren gewoon niet genoeg geld uit boetes op! »
Trajectcontroles zouden dus zo efficiënt zijn op vlak van verkeersveiligheid dat ze de schatkist van de overheid minder vullen. De aanpak van de Franse regering geeft dan ook stof tot nadenken, want het zou betekenen dat de doelstelling van nul ongevallen minder belangrijk is dan het genereren van financiële inkomsten. Het valt nog te bezien of deze visie over enkele maanden of jaren ook in België zal doordringen als de automobilisten trager rijden in deze gecontroleerde zones…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be